KEMIRAN OSINKO 0,30 EUROA/OSAKE, STEN-OLOF HANSÉN JATKAA HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJANA

Kemira Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti, että vuodelta 2001 maksetaan osinkoa 0,30 euroa osaketta kohti. Osingonjaon täsmäytyspäivä on 8.4.2002 ja osinko maksetaan 16.4.2002.

Yhtiökokous päätti myös, että

- yhtiöjärjestystä muutetaan siten, että yhtiökokous valitsee yhtiön hallituksen ja sen puheenjohtajan, ja hallitus valitsee yhtiön toimitusjohtajan ja hänen sijaisensa.
- hallitus valtuutetaan päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta siten, että yhtiöllä voi olla omia osakkeita hallussaan enintään 5 prosenttia yhtiön koko osakemäärästä eli 6 118 000 kpl. Osakkeita voidaan kuitenkin hankkia enintään 1 928 000 kappaletta, koska yhtiöllä on jo aiemmin hankittuja omia osakkeita hallussaan.
- hallitus valtuutetaan myös luovuttamaan osakkeita edelleen sekä myymään niitä Helsingin Arvopaperipörssin välityksellä. Osakkeita voidaan käyttää henkilöstörahastojen mahdollisten voittopalkkioiden ja henkilöstön palkkioiden maksamiseen, mikäli hallitus päättää tällaisen järjestelmän käyttöönotosta, sekä vastikkeena mahdollisissa yrityskaupoissa. Valtuutuksen kohteena on enintään 6 118 000 kappaletta yhtiölle hankittua omaa osaketta. Omien osakkeiden hankinta- ja luovutusvaltuudet ovat voimassa vuoden.

TIMO KALLI JATKAA HALLINTONEUVOSTON PUHEENJOHTAJANA

Yhtiökokous nimitti Kemira Oyj:n nykyisen hallintoneuvoston myös seuraavaksi toimikaudeksi ja valitsi hallintoneuvoston puheenjohtajaksi kansanedustaja Timo Kallin. Ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Kari Rajamäki ja toisena varapuheenjohtajana kansanedustaja Hanna Markkula-Kivisilta.

Hallintoneuvoston jäseninä edellä mainittujen lisäksi jatkavat Naisjärjestöjen keskusliiton pääsihteeri Sirpa Hertell, kauppa- ja teollisuusministeriön elinkeino-osaston neuvotteleva virkamies Risto Ranki, Oy Liikkeenjohdon koulutuskeskus Ab:n toimitusjohtaja Pekka Kainulainen, Longinvest Oy:n toimitusjohtaja Mikko Långström sekä kansanedustaja Susanna Rahkonen.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin edelleen KHT-yhteisö KPMG Wideri Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana Hannu Niilekselä, KHT.

KEMIRA OYJ:N UUSI HALLITUS

Yhtiökokous valitsi uudelle, vuoden mittaiselle toimikaudelle hallituksen, jonka puheenjohtajana jatkaa Turun kauppakorkeakoulun kansainvälisen markkinoinnin professori, kauppat. tri Sten-Olof Hansén ja varapuheenjohtajana Rocla Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Uponor Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja, kauppat. kand. Niilo Pellonmaa. Uudeksi jäseneksi hallitukseen valittiin dipl.ins., ekon. Matti Packalén.

Hallituksessa jatkavat:
- Merei Energy Oy Ltd:n hallituksen puheenjohtaja, dipl.ins. Eija Malmivirta,
- Sponda Oyj:n hallituksen puheenjohtaja, dipl.ins., ekon. Anssi Soila
- Kauppa- ja teollisuusministeriön omistajapolitiikan yksiköstä teollisuusneuvos, kauppat. maist., dipl.ins. Ritva Hainari

Lisätietoja:
Kemira Oyj, puh. 010 8611