Net Insight introducerar smartare multicast för högkvalitetsvideo till många över fibernät

Systemprogramvaran för multicast kommer finnas till tre olika gränsnitt för video: SDI (Serial Digital Interface), ASI (Asynchronous Serial Interface) och ETS (Ethernet Tunneling Service).

Net Insights nätverksstandard för multiservice-nät, DTM (Dynamic synchronous Transfer Mode), gör det tekniskt möjligt att bygga skalbara och stora nät som klarar att distribuera film och TV. Genom att lägga till multicast till plattformen kan Net Insight inte bara hjälpa operatörer och tjänsteleverantörer att nå ut med garanterade videotjänster, utan dessutom göra det ekonomiskt attraktivt att distribuera videoinnehåll över fibernät.

- Det här är världens första ekonomiskt hållbara lösning för utsändning av video av kommersiell kvalitet till många mottagare över tjänstetransparenta fibernät. Vi kan garantera tjänstekvaliteten utan komplexa system för management eller prioriteringsmekanismer. Det gör DTM multicast unikt, säger Bengt J. Olsson, VP Product Management, Net Insight.

Multicast gör det möjligt att distribuera videosignaler i olika kvalitet, från PC-baserad Ethernet streaming till 270 Mbps video i studiokvalitet över SDI. Net Insights DTM-teknik delar upp fiberkapaciteten i segment om 512 kbps. Bandbredd kan därmed konfigureras i kretskopplade kanaler som kan anpassas i kapacitet för att motsvara kraven från specifika videotjänster såsom kabel-TV, IP-TV, HDTV och SDI videoströmmar i studiokvalitet.

Nyckelfunktioner hos SDI, ASI och ETS Multicast:

* Garanterad tjänstekvalitet. SDI, ASI och ETS Multicast är världens första nätverkstjänster som effektivt garanterar fördröjning, jitter och tillgänglig bandbredd för en videoström till samtliga mottagare, oberoende av nätbelastning.
* Intelligent nät. Snabb och pålitliga nät eliminerar behovet av dyra videokodare och cacheservrar. Det minimerar i sin tur kostnaderna för drift och hårdvara.
* Dynamiskt. Sätta upp/ta ner multicast sessioner dynamiskt med bibehållen funktionalitet och tjänstekvalitet i nätet.
* Nät för multiservice. Med separata kanaler för varje tjänst, video, telefoni och data, kan allt samsas om samma nätverk med bibehållen tjänstekvalitet.
* Följer standardisering. Följer respektive standard fullt ut: BT .601 (SDI), CENELEC EN 50083-9 (ASI) och IEEE 802.3 (Ethernet).
* Logiska kanaler. Dataströmmar i etablerade kanaler säkrar enkel konfigurering i ett enda steg av multicast från källa till mottagare.
* Effektivt utnyttjande av nätresurser. Multicast-kanaler kan konfigureras assymetriskt i olika riktningar för att garantera minimalt användande av bandbredd och maximalt utnyttjande av nätverkets resurser.
* Inbyggd redundans. NimOS, operativsystemet för DTM, säkrar snabb återhämtning vid länkfel i nätverket genom ögonblicklig och automatisk rerouting och återetablering av den del av multicastträdet där fel uppstått. Stöd för 1+1 protection switching.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Bengt J. Olsson, VP Product Management, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 68, e-post: bengt.j.olsson@netinsight.net