METSO TOIMITTAA KAIVOSLAITTEITA CODELCOLLE CHILEEN

Metso-konsernin kiven ja mineraalien käsittelyn liiketoiminta-alue Metso Minerals toimittaa kaivoslaitteita Codelcon kuparikaivokselle El Tenienteen, Chileen. Tilausten arvo on yhteensä yli 25 miljoonaa euroa.

Toimitus sisältää useita jauhinmyllyjä ja lietepumppuja sekä lamellisyöttimiä ja kymmeniä vaahdotuskennoja. Tilaukset ovat osa kaivoksen toiminnan tehostamiseen tähtääviä investointeja. Metso Minerals on toimittanut aiemmin El Tenienten kaivokselle useita laitekokonaisuuksia.

Valtion omistama Codelco on Chilen suurin kaivosyhtiö ja maailman suurin kuparin tuottaja. El Teniente, maailman suurin maanalainen kaivos, on yksi Codelcon viidestä divisioonasta. Se sijaitsee 140 kilometriä Santiago de Chilestä kaakkoon. Vuonna 1904 toimintansa aloittanut kaivos tuottaa kuparin lisäksi molybdeeniä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.