NHY - Hydro åpner omsmelteverk i Spania

Hydro Aluminium har tatt i bruk sitt omsmelteverk utenfor Madrid, Spania. Det nye støperiet i Azuqueca kan levere 60.000 tonn pressbolt produsert fra aluminium skrap til markedene i Spania og Portugal. Det nye anlegget blir en ny del av Hydros nettverk av omsmelteverk som betjener de store aluminiummarkedene i Europa og USA.

Hydro Aluminium har investert ca. 200 millioner kroner, 25 millioner Euro i nyanlegget. Hydro Aluminiums styrker det dette sin virksomhet i Spania og Portugal. Hydro leverer ca. 150.000 tonn med aluminium pressbolt til pressverk i disse to landene, og har over relativt få år bygget opp en markedsandel på drøye 33 prosent. I tillegg er Hydro sterkt involvert i spansk og portugisisk aluminiumindustri som produsent og leverandør av aluminium profiler, byggesystemer og valsede produkter.
Hydro Aluminio Azuqueca S.A. vil ha 47 ansatte.

Norsk Hydro overtok tidligere i år det tyske aluminiumselskapet VAW aluminium AG. Dette oppkjøpet har gjort Hydro Aluminium til Europas største leverandør av aluminiumprodukter og samtidig ett av de tre ledende aluminiumselskaper på verdensbasis. Like etter årsskiftet overtok Hydro Aluminium også det franske selskapet Technal. Dette førte til at Hydro Aluminium er blitt verdens ledende leverandør av aluminium byggesystemer. Hydro Aluminium har mer enn 30.000 ansatte og en årlig omsetning på drøye 80 milliarder kroner.

Hydro har også i lengere tid levert mineralgjødsel og industrikjemikalier i Spania gjennom sine datterselskaper innen Hydro Agri Espana and Hydro C.G. Liqidos.