Dansk kabel TV distribuerer Telenors Fotball VM-kanal

"Vi er svært fornøyd med avtalen som nå er inngått med TDC Kabel TV. Vi har en nordisk ambisjon med vår innholdssatsing, og har som mål at flest mulig fotball-fans skal få tilgang til vår Fotball-VM kanal. Da er det viktig for oss å ha Danmarks største kabel-tv operatør med på laget," sier direktør Jon Nørstebøen, leder av Content & Interactive-divisjonen i Telenor Plus.

Telenor har sammen med Danmarks Radio, dansk TV2, Sveriges Television og svensk TV4 kjøpt TV-rettighetene for Norden til årets fotball-VM fra Sør-Korea og Japan. I tillegg har Telenor kjøpt bredbåndsrettighetene og interaktive rettigheter fra arrangementet i de nordiske landene.

Telenors VM-kanal går på lufta på fra første avspark under Fotball-VM fredag 31. mai. Derfra og til finalen spilles i Japan søndag 30. juni blir det dramatikk og spenning når verdens beste fotballnasjoner braker sammen. I alt 64 kamper skal spilles før en ny verdensmester kåres, og av disse vil 19 kamper sendes eksklusivt på kanalen i Danmark. Blant annet blir kampen mellom England og Argentina bare sendt på Telenors VM-kanal.

VM-kanalen er mer enn fotball på tv - det er fotball på digital-tv. Med den nye digitale teknikken får abonnentene på VM-kanalen tilgang på en flerkamera-produksjon fra kampene hvor det er mulig å velge hele fem forskjellige vinkler på kampen. I tillegg blir det laget et interaktivt fotball-magasin med resultater, tabeller, kampfakta, nyheter, og reportasjer. Fotball-magasinet er bare ett trykk unna med fjernkontrollen. I Danmark skal meget erfarne sportskommentatorer fra Danmarks Radio og dansk TV2 være kommentatorer på Fotball-VM kanalen. Navnene på disse kommenatorene vil bli offentliggjort på et senere tidspunkt.

"VM-kanalen til Telenor er et svært attraktivt produkt, særlig fordi Danmark er med. Vi ser fram mot å tilby produktet til alle våre fotball-elskende kunder," sier programdirektør Ulf Lund i TDC Kabel TV. Prisen på VM-kanalen for TDCs kabel-tv kunder er ikke endelig fastsatt.

Telenor Plus
Telenor Plus er ett av fire kjerneområder i Telenor-konsernet. Telenor Plus tilbyr kommunikasjonsløsninger innen fasttelefoni, internett og bredbånd, samt tv- og innholdstjenester rettet mot privatmarkedet. Telenor Plus har i overkant av 3200 ansatte og er delt inn i divisjonene Broadcast, Content & Interactive Services, Telefoni & Internett og Kundeservice.