Prosafe ASA - Resultat 1. kvartal 2002

Viktige hendelser siste periode

* Agip tildeler Prosafe kontrakt for levering og operasjon av FPSO til Abo-feltet utenfor Nigeria. Kontrakten har en fast periode på 8 år, og verdien er ca. USD 220 mill.
* FPSO Espoir Ivoirien gjennomfører en vellykket produksjonstest og påbegynner 10-årskontrakten utenfor Elfenbenskysten.
* Kontrakten for FSO Endeavor blir forlenget med ett år fra august 2002. Kontraktsverdien er ca. USD 5,5 mill.
* Prosafe kjøper den halvt-nedsenkbare bolig- og serviceriggen Polyconcord for USD 34,5 mill.
* Prosafe mottar hensiktsmelding fra Statoil for levering av flotelltjenester på Gullfaks-feltet på norsk kontinentalsokkel i april 2003.
* Prosafe mottar hensiktsmelding fra Phillips for bruk av Safe Caledonia utenfor Australia fra april 2003, og entrer dermed et nytt geografisk marked. Kontrakten har en fast periode på 241 dager, og en opsjonsperiode på seks måneder. Verdien på den faste delen av kontrakten utgjør USD 24,1 mill.
* Prosafe mottar hensiktsmelding fra Ocean Oil for bruk av Polyconcord i Mexicogolfen. Bareboat-kontrakten har en fast varighet på ett år og verdien er ca. USD 13,3 mill.
* PetroVietnam erklærer opsjon til å kjøpe FPSO Ruby Princess i oktober 2002.

Hovedtall

(Tall i parentes refererer til tilsvarende periode i fjor)

Driftsresultatet for 1. kvartal utgjorde NOK 144 mill (NOK 62 mill). Justert for goodwillavskrivninger på NOK 17 mill utgjorde driftsresultatet NOK 161 mill. Driftsresultatet på NOK 144 mill inkluderer en reduksjon i ordinære avskrivninger på NOK 18 mill som en følge av estimatendring knyttet til forventet økonomisk levetid på selskapets bolig- og servicerigger.

Resultat etter skatt i 1. kvartal utgjorde NOK 93 mill (NOK 59 mill). Kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter utgjorde NOK 246 mill (NOK 75 mill), mens utvannet resultat pr aksje og utvannet kontantstrøm pr aksje utgjorde henholdsvis NOK 2,74 (NOK 2,23) og NOK 7,21 (NOK 2,83). Justert for goodwillavskrivninger utgjorde utvannet resultat pr aksje NOK 3,23.

Forretningsområdene

Offshore Support Services oppnådde i første kvartal et driftsresultat på NOK 115 mill (NOK 46 mill). Utnyttelsesgraden for riggflåten var 79% (60%). Fem av selskapets rigger - Safe Britannia, Safe Caledonia, Safe Lancia, Jasminia og Safe Regency - har gjennom hele kvartalet vært engasjert på Cantarell i Mexicogolfen. Safe Caledonia vil i mai avslutte sitt engasjement i Mexicogolfen, og mobilisere for kontrakten med Statoil på Sleipner-feltet i Nordsjøen i juli. Polyconcord, som Prosafe kjøpte i februar, går på kontrakt i Mexicogolfen i slutten av mai. MSV Regalia har i første kvartal vært engasjert av Statoil på Åsgard-feltet. Riggen var av kontrakt i 16 dager som følge av vinterstormer. Denne kontrakten ble ferdigstilt i april, da riggen ble flyttet vest for Shetland for oppstart på kontrakten med BP. Safe Scandinavia har i løpet av første kvartal mobilisert for kontrakten med Chevron på Alba i britisk sektor av Nordsjøen. Denne kontrakten ble påbegynt i april.

Floating Production oppnådde i første kvartal et driftsresultat på NOK 38 mill før goodwillavskrivninger på NOK 17 mill. Virksomheten innenfor dette forretningsområdet ble ikke medtatt i konsernregnskapet til Prosafe før andre kvartal 2001, men til sammenligning utgjorde driftsresultat fra forrige kvartal (4. kvartal 2001) NOK 27 mill før goodwillavskrivninger. FPSO Espoir Ivoirien var i ordinær produksjon fra februar, noe som forklarer resultatforbedringen innenfor forretningsområdet. Konverteringen av Grey Warrior til FPSO til Abo-feltet utenfor Nigeria er i gang, og skipet befinner seg for tiden ved verft i Subic på Filippinene. Prosjektet skal ferdigstilles våren 2003.

Prosafe mottok i april et brev fra PetroVietnam hvor selskapet opplyser at de vil utøve sin opsjon til å kjøpe FPSO Ruby Princess i oktober 2002. Prosafe er imidlertid fremdeles i dialog med PetroVietnam. Salgsvederlaget vil tilsvare bokført verdi av skipet på transaksjonstidspunktet, og selve salget vil derfor ikke ha noen resultateffekt. Av de øvrige FPSO/FSO-kontrakter Prosafe har i dag, er kjøpsopsjoner et element i kontraktene for FPSO Espoir Ivoirien og Abo. I motsetning til FPSO Ruby Princess er kjøpsopsjonene på disse enhetene priset med utgangspunkt i forventet kontantstrøm tillagt estimert residualverdi av skipet.

Drilling Services oppnådde i første kvartal et driftsresultat på NOK 14 mill (NOK 22 mill). Første kvartal vil normalt være det svakeste kvartalet, noe som skyldes at det normalt er lavere omfang av tilleggstjenester i vintermånedene. Til sammenligning var driftsresultatet for første kvartal i 2000 NOK 13 mill, mens resultatet i første kvartal 2001 bar preg av spesielt høy aktivitet innenfor tekniske tjenester.

Fremtidsutsikter

De generelle utsiktene for selskapets forretningsområder er positive. Innen Offshore Support Services ventes det at etterspørselen fra Mexico vil forbli høy, mens selskapet på sikt ser potensiale for fortsatt engasjement også i Australia. Hovedfokus i de neste kvartaler blir å arbeide for å sikre videre engasjement for Safe Britannia og Safe Lancia.

Aktiviteten innen Floating Production er god. Hovedfokus i 2002 blir effektiv drift av eksisterende enheter og en god gjennomføring av FPSO konverteringsprosjektet til Abo-feltet med oppstart våren 2003. FPSO Petroleo Nautipa gikk i april av kontrakten på Kiame-feltet i Angola. Fartøyet vil nå gjennomgå nødvendig oppgradering før oppstart på kontrakten med Vaalco i Gabon i tredje kvartal.

Innen Drilling Services ventes aktiviteten å ta seg opp i de neste kvartaler og bidra til bedret driftsresultat. Hovedfokus i 2002 blir sikker og effektiv drift av eksisterende kontrakter, samt å sikre videreføring av kontraktene på Oseberg og Snorre inkludert Rubicon for Norsk Hydro. Selskapet har videre levert anbud på borekontrakten for Phillips på Ekofisk, og det ventes en avklaring innen sommeren.

Prosafe er notert på Oslo Børs med ticker kode PRS.

Oslo, 8. mai 2002

Rapport og regnskap