Ordre til 110 mio. kr. på ombygning af cementfabrik i El Salvador

El Salvadors eneste cementvirksomhed, den privatejede Cementos de El Salvador S.A. (CESSA), har placeret en ordre hos F.L.Smidth A/S til en værdi af 110 mio. kr. svarende til 13,5 mio. US-dollar.

F.L.Smidth skal på turnkey-basis konvertere en produktionslinie på kundens fabrik ved byen Metapan nær grænsen til Guatemala, således at cementproduktionen ikke længere sker med olie som brændsel men med petcoke, som er en billigere energikilde.

Hovedparten af ordresummen indtægtsføres i år samt frem til foråret 2003, hvor produktionslinien efter et kort driftstop skifter fra olie- til kulfyring. Ordren, der finansieres af kunden selv, påvirker ikke FLS Industries' senest offentliggjorte indtjeningsforventninger for 2002.

Kontrakten omfatter samtlige maskiner, al ingeniørarbejde, el-projekt, kontrolsystem (fra FLS Automation), montage og idriftssættelse. Konverteringen sker ved hjælp af en Atox kulmølle, et posefilter, et fødesystem (fra FLS-koncernselskabet Pfister) og en Duoflex-brænder. Hertil kommer leverance af kulfyringsudstyr til en anden CESSA-ejet cementfabrik i nærheden.

F.L.Smidth har i 2000 leveret og idriftsat produktionslinien på Metapan-fabrikken, der har en kapacitet på 750.000 tons pr. år. Tilbage i 1960'erne stod F.L.Smidth for hovedparten af leverancerne til opbygning af CESSA's og dermed El Salvadors to cementfabrikker, der i dag stort set dækker det indenlandske cementforbrug blandt landets seks millioner indbyggere. CESSA ejes delvist af den schweiziske cementkoncern Holcim. F.L.Smidth er i dag også engageret i nabolandet Honduras, hvor man bl.a. er ved at installere en ny SF-klinkerkøler for INCEHSA, der ejes af den franske cementkoncern Lafarge.

FLS Industries A/S
Koncerninformation