Förslag till bolagsstämman i Net Insight att genomföra nyemssion

Emissionsbeslut
Styrelsen för Net Insight AB (publ) beslutade den 20 maj 2002, under förutsättning av den extra bolagsstämmans godkännande den 6 juni 2002, om emission av aktier av serie B med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Vid full teckning tillförs bolaget 110 MSEK före emissions- och garantikostnader.

Aktieägare med sammanlagt cirka 30 procent av kapitalet har ställt sig positiva och avser att teckna motsvarande sin andel i nyemissionen.

Emissionsvillkor
- Varje aktie av serie A och B ger rätt att teckna en ny aktie av serie B (1:1)
- Emissionskurs 1,60 SEK

Bakgrund
Net Insight har sedan 1997 utvecklat utrustning baserat på DTM-teknologin för att effektivt kunna utnyttja kapaciteten i fiberoptiska nät och för att operatörerna skall kunna erbjuda avancerade realtidstjänster inom video- och Internetkommunikation samt traditionella telefoni- och datatjänster.

Bolaget står inför en ny fas då ett antal medie- och operatörsföretag utvärderat, valt och därefter installerat Net Insights utrustning och teknologi. Net Insight har gått från utvecklingsstadiet till marknadsförings- och kommersialiseringsfasen. De kunder som redan valt Net Insights utrustning och de som för närvarande utvärderar produkterna förväntar sig att bolaget kan uppfylla sina åtaganden.

Net Insight genomförde en företrädesemission i juni 2001 om 157 MSEK. De aktieägare som tecknade sig i nyemissionen erhöll en option att teckna nya aktier i juni 2002 till kursen 15 SEK per aktie, vilket totalt skulle tillföra bolaget cirka 118 MSEK. Till nuvarande börskurs förväntas bolaget ej tillföras något kapital genom utnyttjande av dessa optionsrätter. Den nu planerade nyemissionen ersätter därmed ur kapitalanskaffningssynpunkt den tidigare kommunicerade och planerade nyemissionen.
Syftet med kapitaltillskottet är därmed att stärka bolagets kapitalbas samt skapa förutsättningar för en fortsatt marknadsbearbetning för bolagets produkter med målet att etablera Net Insight som en ledande leverantör av nätverksväxlar för fiberoptiska nät.

Marknadsläge
Net Insight är i en expansiv fas där marknaden visar ett kraftigt växande intresse för bolagets lösningar. Trots ett allmänt svagt konjunkturläge har Net Insight haft en positiv utveckling och slutit flera viktiga avtal med operatörer och tjänsteleverantörer under 2002. Net Insight har ökat försäljningen väsentligt jämfört med föregående år samtidigt som en sänkt omkostnadsnivå förbättrat resultatet.

Den holländska operatören KPN har påbörjat utbyggnaden av ett optiskt medienät baserat på Net Insights plattform. Samarbetet mellan bolagen baseras på ett ramavtal där KPN lagt order på nätverksutrustning för utbyggnaden av den första delen. Avtalet ger KPN möjlighet att snabbt avropa ytterligare leveranser i takt med utbyggnaden av nätet.

På den svenska marknaden har Tele2 fortsatt utbyggnaden av sitt medienät och lagt ytterligare beställningar på Net Insights nätverksutrustning i takt med att fler kunder ansluter sig. Tele2:s medienät förbinder nu de största städerna i Sverige samt Köpenhamn och Oslo.

Det amerikanska TV-bolaget MSNBC, ett samägt bolag mellan Microsoft och NBC, har valt Net Insights lösning för professionella medienät. MSNBC har skrivit avtal med Net Insights partner Qmedia Inc om videotrafik mellan Washington DC och New York. Förbindelsen kommer att användas för att transportera videoinslag till nyhetsprogram och för produktion av direktsändningar. Det fiberbaserade nätet ersätter satellitkommunikation vilken skett till betydligt högre kostnad. Tester pågår med ytterligare ett antal TV-bolag i USA som kan nyttja Qmedias nät.

I syfte att intensifiera sin närvaro på ytterligare geografiska marknader har Net Insight slutit tre nya återförsäljaravtal sedan årsskiftet 2001/2002. Samarbetet med polska TTI Inventel, den spanska systemintegratören Soluziona och Chyron Corporation, USA kommer att ske inom såväl mediesegmentet som inom bredband och stadsnät.

I samarbetet med Chyron har Net Insight en partner som redan har upparbetade kundrelationer inom mediebranschen med utrustning installerad i flertalet av världens TV-studior. Med hjälp av Net Insights utrustning kompletterar Chyron sitt produktprogram och kan därmed erbjuda högkvalitativ videotransport i realtid mellan geografiskt åtskilda studior och inspelningsplatser, något som tidigare har skett via satellittransmission eller fysisk transport av videokassetter.

Den 17 maj 2002 tillkännagav Net Insight att avtal slutits med Allied Telesyn avseende leverans av utrustning till utbyggnaden av ett bredbandsnät över ADSL för IP-TV, Internetaccess och telefoni till hushåll. Nätet byggs inledningsvis ut hos en lokal teleoperatör i USA och ordervärdet beräknas komma uppgå till 11 MSEK. Ordern är ett genombrott för Net Insights teknik till operatörer som vill distribuera TV i bredbandsnät.

Efterfrågan på kostnadseffektiva fiberbaserade medielösningar är stor och Net Insight för ett flertal djupgående diskussioner med såväl representanter från medieindustrin som operatörer och militära myndigheter. Dessa diskussioner förväntas i närtid konkretiseras i affärsavtal.

Mot bakgrund till den successivt ökande försäljningen och det väsentligt större intresset som Net Insights produkter och lösningar möter är styrelsen fast förvissad om en gynnsam utveckling för bolaget.

Tidplan för nyemissionen
- Extra bolagsstämma, 6 juni 2002
- Aktien handlas utan rätt att deltaga i nyemissionen, 10 juni 2002
- Offentliggörande av prospekt, 11 juni 2002
- Avstämningsdag, 12 juni 2002
- Handel med teckningsrätter, 14 - 25 juni 2002
- Teckningstid, 14 - 28 juni 2002

ABG Sundal Collier och JP Nordiska är finansiella rådgivare till Net Insight i samband med nyemissionen.

För ytterligare information, kontakta:
Lars Berg, Styrelseordförande Net Insight
Tel: 08- 685 04 00, e-post: lars.berg@netinsight.net