Statkraft, Norske Shell og Aker Kværner innleder samarbeid om brenselcelleteknologi

Pressemelding

En prosjektgruppe fra de tre selskapene skal gjennom en forstudie utrede potensialet til brenselcelleteknologien nærmere. Noen av fordelene ved denne teknologien er reduserte CO2-utslipp og høy energieffektivitet, samt mer miljøvennlig produksjon av elektrisitet på land, offshore og i transportsektoren. Forstudien vil vise om det er teknisk og kommersielt grunnlag for å gå videre med samarbeidet.

Shell: Lønnsomt før 2010
- Det er gledelig at flere ser potensialet i ny brenselcelleteknologi. Sammen med Aker Kværner og Statkraft skal vi utrede om teknologien er kommersielt anvendbar. Vi håper å bidra til et økt marked for brenselceller, slik at kostnadene ved å bygge slike anlegg reduseres. Likevel er dette ikke nok til å gjøre brenselcelleteknologien lønnsom. For å kunne bygge et multimegawatt brenselcelleanlegg innen 2010, kan vi allerede nå si at vi er avhengige av myndighetenes støtte, sier Helge Skjæveland som leder avdeling for bærekraftig utbygging i Shell Technology Norway.

Aker Kværner sikrer teknologien
  • Aker Kværner er en av verdens største selskaper som leverer avanserte produkter og

tjenester til olje- og gassindustrien. Aker Kværner vil være en viktig teknologipartner gjennom utvikling, testing og fabrikasjon av komplette brenselcelleanlegg, som systemintegrator og leverandør av systemet.

- Aker Kværner har lang tradisjon på utvikling og anvendelse av ny teknologi, sier Oscar Fr. Graff, leder for Gas Technology i Aker Kværner.

- Det er viktig at vi deltar i kommersialiseringen av nye løsninger for å sikre våre leveranser i et fremtidig marked. Kraftanlegg basert på brenselceller har et stort markedspotensial og verdiskapningen for Aker Kværner kan være i størrelsesorden 50 til 75 prosent, avhengig av teknologivalg og størrelse. Samarbeidet med to sentrale aktører gjør dette utviklingsarbeidet svært spennende, forteller Graff.

Nye, norske arbeidsplasser
Samarbeidspartnerne vil utvikle norsk teknologi i tilknytning til brenselceller og dermed skape nye, norske arbeidsplasser. Over 50 prosent av kostnadene med en brenselcelle er beregnet å være innen mekanisk industri.

Statkraft: Enormt miljøpotensial
Statkraft er Europas nest største produsent av ren energi og bidrar til prosjektet med erfaring fra kraftproduksjon. Selskapet vil dessuten ha en sentral rolle i å vurdere bruk av brenselceller for kraftproduksjon på land og eventuelt på utrangerte olje- og gassinstallasjoner.

- Statkraft produserer i dag energi fra ren, fornybar vannkraft. For å kunne tilfredsstille markedsbehovet i fremtiden, leter vi stadig etter andre miljøvennlige energiløsninger der vår erfaring og kompetanse kan benyttes. Den brenselcelleteknologien vi nå vil undersøke nærmere, har et enormt potensial nasjonalt og internasjonalt, sier Per Øyvind Hjerpaasen, som leder Statkrafts forsknings- og utviklingsavdeling.

Bellona med i rådgivningsgruppen
Miljøstiftelsen Bellona har vært en meget aktiv partner i den tidlige fasen med ideen om å danne en samarbeidskonstellasjon av Norske Shell, Aker Kværner og Statkraft. Bellona vil i framtiden være en viktig støttespiller gjennom en rådgivingsgruppe som blir nedsatt i forbindelse med det nye samarbeidet.

Vedlegg: Faktaark om brenselcelleteknologi

104189.doc