Hydro godt fornøyd med 17. runde tildelinger

Oslo, 30 mai 2002

Olje- og energidepartementet offentliggjorde i dag at Norsk Hydro er tilbudt operatørskap og eierandeler i selskapets høyest prioriterte områder i 17. konsesjonsrunde på norsk sokkel.

-Tildelingen av høye eierandeler og operatørskap i to områder, samt deltakelse i et tredje, bekrefter Hydros konkurransekraft på norsk sokkel. Selskapets posisjon som langsiktig og sentral gassaktør i Norge er også styrket gjennom tildelingen, og den gir bedret grunnlag for vekst for Hydro på norsk sokkel, sier direktør for Leting og Utvikling Norge, Torstein Dale Sjøtveit.

- Potensialet for store gassressurser gjør at selskapet vurderer Fles Nord området som spesielt interessant. Blokkene som utgjør Fles Nord ligger på 900 meters vanndyp, sentralt i Vøringbassenget, omtrent 150 km nordvest for Åsgardfeltet på Haltenbanken.

-Hydros posisjon i Ormen Lange-prosjektet samt Fles Nord og selskapets øvrige letemuligheter i Norskehavet, som bl.a. omfatter Solsikke-prospektet som skal bores senere i år, gir selskapet en unik posisjon for videreutvikling av de potensielle gassressursene i dette viktige området, sier Sjøtveit.

Hydro har fått tilbud om:
PL 283 30% (operatør)
PL 286 60% (operatør)