Orkla Foods kjøper rumensk selskap

Topway er lokalisert i Craiova ca. 20 mil sydvest for Bucuresti. Produktene selges under merkene Wiesana, Fruhstuch, Bunica og Tomi.
Selskapet er eid av institusjonelle investorer, gründere og ansatte. Partene er enige om ikke å oppgi kjøpesummen. Nøkkelpersonene, inkludert adm. direktør, ønsker å fortsette i selskapet etter Orkla Foods' overtagelse. Topway er også en av Romanias største produsenter av planteolje. Denne delen av virksomheten omfattes ikke av transaksjonen. Topway Foods International skal etter overtagelsen skifte navn til Orkla Foods Romania SA.
Romania har en befolkning på ca. 22 millioner mennesker.
- Kjøpet er et ledd i Orkla Foods' satsing i Sentral- og Øst-Europa. Ved å overta selskapet, er Orkla Foods forholdsvis tidlig ute med å posisjonere seg i et voksende rumensk marked, sier adm. direktør Håkon Chr. Andersen i Orkla Foods.
Orkla Foods Romania vil inngå som en del av Orkla Foods International, som fra før er etablert med ledende posisjoner innen flere kategorier i Østerrike, Polen, Ungarn, Tsjekkia og Slovakia. Divisjonens omsetning i 2001 var 496 mill. kr.
Overdragelsen forutsetter godkjennelse av rumenske konkurransemyndigheter.