METSO TOIMITTAA KARTONGINVALMISTUSLINJAN SUN PAPERILLE KIINAAN

Metso Paper toimittaa kartonginvalmistuslinjan Sun Paper Industry Groupille Kiinaan. Linja on suunniteltu käynnistyy lokakuussa 2003. Tilauksen arvoa on hieman alle 25 miljoonaa euroa. Kyseessä on toinen kartonkikonetoimitus samalle asiakkaalle kahden vuoden sisällä.

Toimitettava linja on suunniteltu taidepainokartongin ja nestepakkaus­kartongin valmistukseen. Toimitukseen sisältyvät kartonkikone, viisi päällystysasemaa, kalantereita ja hylyn­käsittely­järjestelmä. Koneen vuosituotanto on noin 200 000 tonnia. Metso Paperin toimitukseen osallistuvat sen yhteisyritys Xianissa Kiinassa sekä Suomessa ja Ruotsissa toimivia yksiköitä. Myös Metso Paperin edellinen toimitus Sun Paperille toteutettiin yhteisyrityksen kanssa.

Kiinan markkinat ovat nousseet Metson tärkeimmäksi markkina-alueeksi Aasian ja Tyynenmeren alueella. Viimeksi kuluneen vuoden aikana Metso Paper on myynyt Kiinaan paperin- ja kartonginvalmistusteknologiaa noin 150 miljoonan euron arvosta.

Sun Paperin tehdas sijaitsee Shandongin maakunnassa Koillis-Kiinassa, jossa toimii huomattava osuus Kiinan paperiteollisuudesta.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.