Nokia arvioi markkinaosuutensa kasvavan toisella vuosineljänneksellä, tulos ennakoidun mukainen alhaisemmasta myynnistä huolimatta

Yhtiö arvioi huhti-toukokuun kehityksen perusteella, että toisen vuosineljänneksen liikevaihto on
noin 6,9-7,2 miljardia euroa ja laskee edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 2-6 % aiemmin arvioidun 2-7 %:n kasvun sijasta. Nokia Mobile Phonesin liikevaihdon odotetaan kasvavan toisella neljänneksellä 0-4 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna (aiempi arvio oli 5-10 %:n kasvu), ja Nokia Networksin liikevaihdon odotetaan puolestaan laskevan 20-25 % (aiempi arvio oli 5-10 %:n lasku).

Pro forma osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan olevan aiemmin ilmoitetun 0,18 ja 0,20 euron välillä edellisen vuoden vastaavan ajanjakson 0,17 euroon verrattuna.

Nokia ennakoi yhtiön markkinaosuuden matkapuhelimissa nousevan sekä edelliseen neljännekseen että viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Markkinaosuuden arvioidaan nousevan toisella neljänneksellä noin 38 %:iin, ja myyntivolyymin uskotaan kasvavan yli 10 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Yhtiö arvioi, että matkapuhelinten kokonaismarkkina kasvaa toisella neljänneksellä noin 5 % ensimmäisen neljänneksen 89 miljoonaan kappaleeseen verrattuna.

Toisella neljänneksellä Nokia Mobile Phonesin pro forma liikevoittoprosentin arvioidaan ylittävän 20, mikä kuvastaa Nokian tuotteiden vahvana säilyvää kilpailukykyä matkapuhelinmarkkinoilla. Nokia Networksin liikevaihdon odotetaan jäävän aiemmin arvioitua alhaisemmaksi johtuen operaattoriasiakkaiden varovaisista investoinneista.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää ja tarjota uusia tuotteita ja teknologioita; C) ennakoinnit markkinoiden kasvusta ja kehittymisestä; D) ennakoinnit kasvusta ja kannattavuudesta; ja E) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita me odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa näitä poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) langattoman viestinnän markkinoiden kehittyminen, mukaan lukien uusintaostomarkkinoiden jatkuva kehitys ja yhtiön menestys kolmannen sukupolven markkinoilla; 2) tuotteiden ja palvelujen kysyntä; 3) uusien tuotteiden ja palvelu-uutuuksien hyväksyntä markkinoilla; 4) operaattorien uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 5) heikentynyt taloudellinen tilanne monilla yhtiön päämarkkina-alueilla; 6) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 7) kilpailutilanne; 8) teknologiamuutosten vaikutukset; 9) konsolidoituminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 10) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys ja taloudellinen tilanne; 11) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 12) yhtiön tuotekehityksen jatkuva menestys; 13) yhtiön tuotannon kustannustehokas, tehokas ja joustava jatkuva menestys; 14) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan komponenttituotantoa sekä tutkimusta ja kehitystä; 15) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 16) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut eurokurssin sekä Yhdysvaltojen dollarin ja Japanin jenin välillä; 17) valtioiden käytäntöjen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; 18) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2001 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 10-17.

Lisätietoja:
Lauri Kivinen, yhtymäviestintä, puh. 07180 34495
Ulla James, sijoittajasuhteet, puh. +1 972 894 4880
Antti Räikkönen, sijoittajasuhteet, puh. 07180 34290
- Nokia julkistaa vuoden 2002 toisen vuosineljänneksen tuloksen 18.7. ja kolmannen vuosineljänneksen tuloksen 17.10.
- Nokia järjestää 20. kesäkuuta Helsingissä analyytikko- ja sijoittajatapaamisen.