Halvårsrapport Net Insight AB

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

Försäljning
Net Insight har i hård konkurrens erhållit den strategiskt viktiga ordern om leverans av ett nät för bredbands-TV i USA. Ordern kommer via Net Insights återförsäljare Allied Telesyn som har medverkat i ett projekt där Midwest Tel Net, en sammanslutning av oberoende operatörer, har utvärderat olika leverantörer och teknikalternativ. Avslutade tester visade att Allied Telesyns lösning för transport av IP-TV, telefoni och Internet över ADSL var vida överlägsen konkurrenternas. Det nya bredbandsnätet kommer förutom drygt 100 kabel-TV-kanaler även att erbjuda snabb Internetaccess och telefoni till uppkopplade hushåll. Midwest Tel Net påbörjar nu utbyggnaden av nätet som skall koppla samman ett antal mindre orter i södra Wisconsin där Vernon Telephone Cooperative blir första operatör att erbjuda kommersiella tjänster.

I juni beställde Bayerischer Rundfunk Net Insights plattform för att koppla ihop lokala TV-stationer i södra Tyskland. Statliga Bayerischer Rundfunk som ingår i ARD – den tyska motsvarigheten till svenska SVT – kommer inledningsvis att utvärdera tekniken i ett pilotnät som förbinder två lokalstationer i München med kapacitet för okomprimerad video över SDI (Serial Digital Interface) samt komprimerad IP-video och datatrafik över Ethernet. Pilotnätet levererades under juni månad och har därefter utvärderats av Bayerischer Rundfunk tillsammans med IRT (Institut für Rundfunktechnik). Efter avslutade tester kommer beslut att fattas om vidare utbyggnad till stationer i både München och i regionen.

Samarbetsavtal
I april tillkännagav TV-teknikföretaget Chyron Corporation att de ingått ett samarbete med Net Insight i syfte att stärka och komplettera sin produktportfölj. Chyron är en ledande leverantör av lösningar till medieindustrin med utrustning placerad i omkring 80 procent av världens TV-studior. Genom att kombinera Net Insights nätverksplattform med Chyrons egna produkter för distribution och växling av videoströmmar i lokal miljö, kommer Chyron att kunna erbjuda sina kunder kraftfulla helhetslösningar som även binder samman geografiskt åtskilda studior.

I juni undertecknade Telia International Carrier och Net Insight ett intentionsavtal kring utbyggnaden av medienät. Avtalet definierar Telia International Carriers avsikt att använda Net Insights plattform och branschkunnande i en global satsning på medieintensiva nättjänster som krävande videoapplikationer och realtidsöverföring. Telia har byggt ett av världens största internationella fibernät som täcker alla de större städerna runt om i Europa och USA och äger dessutom egen fiber över Atlanten. De båda bolagen för redan diskussioner med ett antal TV-bolag som vill ha nätkapacitet för videotransport mellan de större städerna inom Europa och mellan Europa och USA.

Ett intentionsavtal har även tecknats med Hewlett-Packard (HP) om strategiskt samarbete på bredbandsmarknaden. De båda bolagen kommer gemensamt marknadsföra och sälja helhetslösningar för optiska stadsnät och bredbandsaccess i Sverige med sikte inställt på ett globalt samarbete. Förutom bredband och kabel-TV till hushåll kommer man att leverera krävande företagstillämpningar som VPN-tjänster, Internet wireless roaming, telefoni och högkvalitativa videokonferenser. Konceptet bygger på Net Insights plattform för smarta stomnät i kombination med serverteknik, accessenheter och managementsystem från HP. I paketeringen ingår dessutom tillgång till HP:s organisation för support och systemintegration.

Installationer och tekniska verifieringar
I april introducerade Net Insight nätverksstöd för multicast av samtliga av de mest förekommande gränssnitten inom medieproduktion (SDI-, ASI -DVB- och Ethernet/IP-video). Programvaran möjliggör en kostnadseffektiv utsändning av videosignal från en källa till önskat antal mottagare utan jitter eller förlust av bildinformation. Genom att lägga till multicast till plattformen kan Net Insight inte bara hjälpa operatörer och tjänsteleverantörer att nå ut med garanterade videotjänster, utan dessutom göra det ekonomiskt attraktivt att distribuera videoinnehåll över fibernätet.

På mediemässan NAB2002 i april premiärvisade Net Insight sin ASI Transport Access Module. ASI (Asynchronous Serial Interface) är ett etablerat gränssnitt inom medieindustrin som bland annat återfinns på utrustning för satellitlänkar och i stamnät för kabel-TV. Modulen gör det möjligt att reservera bandbredd för att motsvara den faktiska bithastigheten hos en eller flera strömmar MPEG2-komprimerad video. Tillsammans med multicast utgör ASI-modulen en attraktiv och kostnadseffektiv lösning för kärnan i kabel-TV-nät och öppnar därmed en ny marknad för Net Insight.

I maj godkändes ytterligare en etapp i den pågående standardiseringen av DTM. ETSI:s (European Telecommunications Standards Institute) godkännande avser Ethernet-transport över DTM som med en officiell standard öppnar för en bredare introduktion av strömmande IP-tjänter. Standarden, betecknad som ES 201 803-7, godkändes enhälligt av ETSI:s medlemmar och publicerades den 6 maj.

Det amerikanska TV-bolaget ABC, med populära nyhetsprogram som ”Good Morning America” och ”World News Tonight”, har under sommaren testat Net Insights medienätslösning tillsammans med Qmedia. Under testperioden har ABC transporterat inspelad och direktsänd video i hög kvalitet mellan sin nyhetsbyrå i Washington DC och huvudstudion i New York. Qmedias plattform ger dem även möjlighet att skicka 270 Mbps okomprimerad video över SDI och komprimerad video över DVB/ASI. Efter en framgångsrikt avslutad testperiod har ABC skrivit avtal med Qmedia om fortsatt leverans av nättjänster.

Organisation och nyemission
I juni genomförde Net Insight en fulltecknad nyemission om 110 MSEK med företrädesrätt för bolagets samtliga aktieägare. Genom nyemissionen ökar antalet aktier av serie B med 68 755 020. Efter nyemissionen uppgår aktiekapitalet till 5 500 401,60 SEK och antalet aktier till 137 510 010, varav 3 600 000 aktier av serie A och 133 910 040 aktier av serie B.

Net Insight har tillsatt Fredrik Trägårdh till tjänsten som Chief Financial Officer. Fredrik, född 1956, har bred erfarenhet från olika chefsbefattningar inom internationell finansiering och ekonomistyrning. Han kommer närmast från en position som Senior Vice President och Head of Group Finance på tyska DaimlerChrysler Rail Systems. Fredrik tillträdde befattningen den 1 juli 2002 och efterträdde därmed Carl-Johan Blomberg som går vidare till Micronic Laser Systems AB.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET
Försäljning
Den holländska nätoperatören KPN satsar på ett optiskt medienät och har valt Net Insight som leverantör av den tekniska plattformen. Under ett ramavtal har KPN lagt order på nätverksutrustning för utbyggnaden av den första delen av det nationella medienätet. Inledningsvis kommer KPN att satsa på högkvalitativa videotjänster där anslutna TV- och produktionsbolag kommer att kunna utnyttja fördelarna med realtidsöverföring av 270 Mbps video över SDI-gränssnitt (Serial Digital Interface).

Det amerikanska TV-bolaget MSNBC, ett samarbete mellan Microsoft och NBC, har valt Net Insights lösning för professionella medienät. Efter en testperiod har MSNBC skrivit avtal med Net Insights partner Qmedia om transport av videotrafik i ett medienät som förbinder Washington DC med New York. Förbindelsen kommer bland annat användas för att transportera strömmande video till olika nyhetsprogram och för produktion av direktsända presskonferenser från Vita Huset och kongressen.

Den svenska operatören Tele2 har under perioden lagt ytterligare beställningar på utrustning till sitt medienät. Utbyggnaden görs i Stockholm och Köpenhamn, där nätet förstärks med mer kapacitet för såväl nya som redan anslutna kunder.

Samarbetsavtal
I januari tecknade Net Insight ett återförsäljaravtal med den polska systemintegratören TTI Inventel. Avtalet innebär att TTI Inventel kommer att marknadsföra och sälja Net Insights medieplattform i Polen, Lettland och Ukraina. Som ett led i satsningen har TTI beställt utrustning till ett referensnät för tester tillsammans med ett lokalt TV-bolag.

Emission och personaloptionsprogram
I februari genomfördes en riktad nyemission om 50 MSEK. 10 miljoner B-aktier nyemitterades i en emission riktad till såväl institutionella som privata investerare.

Vid den ordinarie bolagsstämman i Net Insight AB den 20 mars 2002 beslutades om ett nytt personaloptionsprogram. Programmet, riktat till samtliga personalkategorier, ger möjlighet att förvärva högst 3.025.500 aktier av serie B. Optionerna erhålls vederlagsfritt av de anställda med en löptid på fem år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
Samarbete med Transmode om smartare stadsnät
Net Insight har skrivit ett samarbetsavtal om en lösning för smartare stadsnät över CWDM (Coarse Wavelenght Division Multiplexing) med optoföretaget Transmode Systems. Enligt avtalet blir Net Insight återförsäljare av Transmodes våglängdssystem och bolagen kommer gemensamt marknadsföra en helhetslösning för stads- och medienät i Europa och USA. Transmode utvecklar CWDM- baserade produkter som mångdubblar kapaciteten i fibernät genom att tillåta 16 olika våglängder i samma fiber. I kombination med Net Insights plattform, som effektivt fördelar och utnyttjar bandbredden i varje våglängd, utlovar den gemensamma lösningen hög kapacitet, flexibilitet och garanterad tjänstekvalitet till en mycket attraktiv prisnivå.

ABC producerar TV med Net Insights medienätslösning
Ett av USA:s största TV-bolag, ABC Television Network, har tecknat avtal med Qmedia om kapacitet för video- och datatransport levererat över Net Insights plattform. Nätet binder samman ABC:s nyhetsbyrå i Washington DC med TV-bolagets huvudstudio på Manhattan i New York. Enligt avtalet tillhandahåller Qmedia kapacitet för en IP-baserad nyhetsapplikation från Path Fire samt transport av digitala videoströmmar. Qmedias medienätslösning, baserat på Net Insights plattform Nimbra, hjälper ABC att gå från dagens analoga hantering av nyhetsmaterial till en fullständigt digital produktion.

MARKNADS- OCH FRAMTIDSUTSIKTER
Net Insight har haft ett mycket händelserikt och framgångsrikt första halvår. Aktiviteten har ökat väsentligt inom samtliga marknadssegment och Bolaget har byggt upp en kraftfull bas av blivande kunder. Försäljningsintäkterna har mer än tredubblats jämfört med de första sex månaderna föregående år för att totalt uppgå till totalt 18,9 MSEK.

Tilltagande optimism
Trots att telekomindustrin spås en fortsatt blygsam utveckling ytterligare en tid märks nu en försiktig optimism. Konsolideringen av telekombranschen har medfört att de kvarvarande bolagen aktivt söker efter konkurrenskraftiga, framtidsorienterade tekniska lösningar som inte bara löser kundernas omedelbara behov utan även svarar mot framtida önskemål. Dessutom har de telekombolag med pengar kvar i kassan kunnat komma över tillgångar förmånligt från olika konkursbon. Så har t.ex. Telia International Carrier och KPN förvärvat delar av det konkursdrabbade KPN Qwests europeiska nät för att fylla ”geografiska hål” och därmed erbjuda ännu bättre täckning till sina kunder.

Mediemarknaden levererar kommersiella resultat
Net Insights fokusering och bearbetning av den professionella medieindustrin fortsätter att leverera kommersiella resultat. Sedan Qmedia påbörjade utbyggnaden av sitt nordamerikanska medienät i slutet av förra året har mediegiganterna MSNBC och ABC anslutit sig och fler bolag är i tester. KPN, som i början av året valde Nimbra som plattform i sitt medienät, har installerat sin första kund och för långtgående kunddiskussioner med ytterligare medieföretag. Tyska Bayerischer Rundfunk har under sommaren utvärderat Net Insights teknik i ett pilotnät med kapacitet för såväl okomprimerad SDI-trafik som komprimerad video och data över Ethernet.

Lösningarna för bredbandsaccess vinner gehör
Framgångarna på mediemarknaden har lett till att lösningarna även börjar vinna terräng inom segmenten för bredbandsaccess och stadsnät. Möjligheten att distribuera högkvalitativ video i samma nät som telefoni och Internetuppkoppling välkomnas av operatörer som vill utvidga sin affär. Nyheten om att amerikanska konsortiet Midwest Tel Net påbörjat utbyggnaden av ett bredbandsnät för IP-TV baserat på Net Insights plattform väckte stor uppmärksamhet bland operatörer i både Europa och USA. Potentialen är mycket stor; enbart i USA finns över 1000 oberoende operatörer likt de i Midwest Tel Net som nu på allvar kan börja konkurrera med dagens kabel-TV-lösningar.

Även på hemmaplan rönte nyheten stort intresse där flertalet kommuner färdigställt sina IT-infrastrukturplaner för att få ta del av statens bredbandsbidrag. Deras intresse stärktes ytterligare när Net Insight annonserade samarbetet med Hewlett-Packard. Bolagens gemensamma konceptet för bredbandsaccess och optiska stadsnät inkluderar även tillgång till HP:s organisation för support och systemintegration vilket ofta är en förutsättning i kommunernas val av leverantör vid upphandlingar.

Strategiska samarbeten intensifierar marknadsnärvaro
Samtliga av Net Insights prioriterade marknadssegment visar en kraftig tillväxt under de närmaste åren. För att tillvarata tillväxtpotentialen och samtidigt täcka in geografiskt skilda marknader har Net Insight slutit ett flertal samarbetsavtal som stärker Bolagets erbjudande och intensifierar marknadsnärvaron ytterligare. Under det första halvåret har avtal tecknats med väl renommerade aktörer som Hewlett-Packard, Chyron Corporation, TTI Inventel, Transmode Systems samt Telia International Carrier.

RESULTATUTVECKLING
Försäljningsintäkterna uppgick totalt till 18,9 MSEK (6,1) för perioden.

Kostnadsbesparingsprogrammet som infördes under föregående år har implementerats och fått full effekt. De totala omkostnaderna uppgick till 68,4 MSEK (143,0). Rörelseresultatet uppgick till –60,1 MSEK (–140,2) och resultatet efter finansiella poster uppgick till –59,8 MSEK (–135,2). Finansnettot uppgick till 0,3 MSEK (5,0).

Personal
Antalet anställda uppgick totalt vid utgången av halvåret till 97 personer (138). I det amerikanska dotterbolaget uppgick antalet anställda till 5 personer (4).

Likviditet
Likvida medel uppgick vid utgången av perioden till 18,0 MSEK. Därutöver har Bolaget tillförts 110 MSEK genom en fulltecknad nyemission som redovisas under övriga kortfristiga fordringar.

Investeringar
Investeringar i instrument, utrustning och lokalförbättringar för halvåret uppgick till 0,4 MSEK (0,3). Under perioden har anpassning gjorts till Redovisningsrådets nya rekommendationer (RR15), vad gäller redovisning av utvecklingskostnader. Detta har inneburit att 5,3 MSEK har redovisats som immateriell anläggningstillgång och ej som under tidigare perioder kostnadsförts.

Moderbolaget
Nettoomsättningen uppgick till 18,9 MSEK (6,1). Resultatet efter finansiella poster uppgick till –68,4 MSEK (–142,7). Investeringarna under perioden uppgick till 0,4 MSEK (0,3). Likvida medel uppgick till 16,1 MSEK (12,8). Det beräknade ackumulerade skattemässiga underskottet av näringsverksamhet i moderbolaget uppgår till 772,0 MSEK.

För fullständing rapport se bifogat dokument.

Halvårsrapport 2002 Net Insight AB