Ahold bespreekt verkoop van de Chileense activiteiten van Santa Isabel

Zaandam, 5 februari 2003 - Ahold voert oriënterende gesprekken over de mogelijke verkoop van het aandeel van de onderneming in de Chileense activiteiten van supermarktketen Santa Isabel. De Peruaanse en Paraguayaanse activiteiten zullen geen deel uitmaken van deze transactie. Eind 2002 had Santa Isabel 77 winkels in Chili.

Hoewel Ahold en de Chileense retailer Cencosud S.A. nog overeenstemming moeten bereiken over de uiteindelijke voorwaarden van de overeenkomst, zijn beide partijen overeengekomen te onderhandelen op basis van een ondernemingswaarde van circa USD 150 miljoen, exclusief verrekening van schulden. De gerelateerde boekwaarde, inclusief goodwill, van de Chileense activiteiten bedraagt circa USD 220 miljoen.

Cencosud heeft belangen in onroerend goed, doe-het-zelf-winkels en hypermarkten. Cencosud-dochteronderneming Hipermercados Jumbo S.A. is met 7 hypermarkten en 15 doe-het-zelf-winkels de op twee na grootste foodretailer van het land. De onderneming heeft tevens 11 hypermarkten en 21 doe-het-zelf-winkels in Argentinië.

De mogelijke desinvestering van het belang in de Chileense activiteiten sluit aan bij de Ahold-strategie, zoals aangekondigd op 19 november 2002. Deze strategie richt zich op het versterken van de winstgevende kernactiviteiten, vermindering van de schuld en rationalisering van de portfolio. Bij kernactiviteiten die reeds langdurig onder de maat presteren, wordt de mogelijkheid tot desinvestering overwogen. De Chileense activiteiten van Ahold vallen in deze categorie.

Santa Isabel