Mindre e-postvirus i 2002

Etter at 2001 ble et år med betydelig virusvekst, viser tall fra Telenor at antallet e-postvirus gikk tilbake i 2002. Mens nesten tre prosent av e-posten var virusinfisert i 2001, viser gjennomsnittet for 2002 kun 1,2 prosent infiserte e-postsendinger. Telenor er Norges ledende leverandør av meldingstjenester og skanner hver dag i underkant av 200.000 e-post for bedriftskunder som har sentral virussjekk av sin e-post.

"Dette er en gledelig utvikling. Vi makter i større grad å luke ut e-post med virus tidlig, slik at de ikke får spredt seg med den samme hastigheten som før. Vi tror også at nettopp det sterke fokuset på virus etter rekordåret 2001 har hatt en positiv effekt i 2002. Det er imidlertid ingen grunn til å avblåse virusfaren. Virus representerer fortsatt en trussel mot norske virksomheter, som både kan koste betydelig i form av tid og økonomiske ressurser," sier Stein Tømmer, direktør for Internettjenester i Telenor Business Solutions.

Stadig flere bedrifter og privatkunder velger å sette bort håndtering av e-postsikkerhet. Telenor lanserte i desember 2002 også sentral skanning av virus for sine private kunder. I løpet av 65 dager har nesten 5 000 privatkunder tegnet seg for tjenesten.
"Vi anser at 2003 blir året der fokus flyttes fra virus til uønsket e-post, eller SPAM. Vi vil om kort tid lansere en tjeneste som hjelper kundene med å håndtere den tiltagende flommen av uønsket e-post. I forhold til virus er dette en form for trussel som først og fremst stjeler tid og ressurser i form av kapasitet, noe som gjør den til en voksende plage for bedrifter og privatpersoner," sier Stein Tømmer.

Ytterligere informasjon:
Eirik Øiestad, informasjonssjef Telenor Business Solutions, tlf.: 479 01 000