Check Point ja Nokia varmistavat Helsinki Virtual Villagen tietoturvallisuuden

Tietoturvayhtiö Check Point Software Technologies ja Nokia Internet Communications ovat toimittaneet Helsingin Arabianrantaan rakennettavan uudenlaisen kaupunkiyhteisön Helsinki Virtual Villagen tietoturvaratkaisun. Arabianrantaan kohoaa vuoteen 2010 mennessä uusi, moderni kaupunginosa, jossa on 10 000 asukasta, 8 000 työpaikkaa ja 6 000 opiskelijaa. Arabianrannan alueen lisäksi asukkaita ja muita toimijoita yhdistää tehokas ja teknisesti edistyksellinen laajakaistainen tietoverkko, jota käytetään hyödyksi asumisessa, yrittämisessä ja opiskelussa.

Uudenlaisessa kaupunkiyhteisössä verkkopalvelut ovat osa yleistä infrastruktuuria, kuten sähkö, vesi ja lämpö. Optinen kuituverkko tulee joka kiinteistöön heti rakennusvaiheessa. Alueella jo oleviin rakennuksiin valokuitu tuodaan remontin yhteydessä. Helsinki Virtual Village -projektia johtaa Helsingin kaupungin, Kauppa- ja teollisuusministeriön sekä Arabianrannan toimijoiden perustama kehitysyhtiö Art and Design City Helsinki Oy Ab (ADC).

Arabianrannan tietoverkon toiminnasta ja paikallisista operaattoripalveluista vastaa suomalainen tiedonsiirron, verkkoratkaisujen ja tietoturvan palvelutalo Nordic LAN & WAN Communication Oy. Nordic LAN & WAN valitsi verkon tietoturvaratkaisun pohjaksi Check Point Software Technologiesin VPN-1/FireWall-1 VSX:n, jonka laitealustana toimivat klusteroidut Nokia IP530-tietoturvalaitteet. Ratkaisun etuja ovat korkea tietoturvataso, mahdollisuus tehokkaaseen keskitettyyn hallinnointiin ja kuormantasaukseen, vikasietoisuus sekä skaalautuvuus tulevaisuuden tarpeisiin.

"Helsinki Virtual Villageen toteutetaan tietääksemme ensimmäistä kertaa maailmassa ympäristö, jota käyttävät samaan aikaan alueen asukkaat, yritykset ja opiskelijat. Hanke tukee Arabianrannan kehittymistä merkittävimmäksi design-osaamisen keskittymäksi. Kun tietoverkko rakennetaan osaksi alueen perusrakenteita yhdessä sähköverkon kanssa, se täytyy turvata jo infrastruktuurin tasolta alkaen. Yhdessä valitsemiemme yhteistyökumppanien kanssa verkkoympäristö on mahdollista toteuttaa tietoturvatasosta tinkimättä", Art and Design City Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Kari Raina sanoo.

VPN-1/FireWall-1 VSX on tehokas, nimenomaan operaattoreiden ja datakeskusten käyttöön tarkoitettu tietoturvaratkaisu. VLAN-teknologiaa (Virtual Local Area Network) käyttävä Check Point VSX mahdollistaa jopa sadan erillisen palomuurin käyttämisen yhdellä laitealustalla ja auttaa siten vähentämään laitekustannuksia. Check Point VSX:n avulla uusien tietoturvapalveluiden käyttöönotto onnistuu nopeasti, mikä myös osaltaan alentaa tietoturvan kustannuksia.

Nokian IP530 tietoturva-alusta on optimoitu vaativiin verkkoympäristöihin, kuten vilkkaasti liikennöityihin sähköisiin kauppapaikkoihin, yritysten tietopankkeihin ja palveluntarjoajien palvelukeskuksiin. Helppokäyttöiset hallintatyökalut, kuten Nokia Voyager ja Nokia Horizon Manager, sekä Nokian maailmanlaajuinen tukiorganisaatio varmistavat laitteiden nopean asennuksen ja vaivattoman ylläpidon.

Helsinki Virtual Villagessa virtuaaliteknologiaa hyödynnetään mm. tuomalla jokaiseen asuntoon, yritykseen ja oppilaitokseen oma yhteys keskitetystä palomuurijärjestelmästä. Kaikki tilaajayhteydet hoidetaan VLAN-yhteyksinä, joita palomuurijärjestelmässä käsitellään kyseisen tilaajan säännöstön mukaisesti. Palomuuriin pitää siis pystyä luomaan useita erityyppisiä VLAN-sääntökantoja. Verkossa on mahdollisuus käyttää yhteisen palomuurijärjestelmän lisäksi myös omaa yrityskohtaista palomuuria.

"Tietoturvatarpeet muuttuvat koko ajan, ja verkon ylläpitäjän täytyy joka hetki tehdä valintoja tietoturvapolitiikkojen suhteen. Check Pointin ja OPSEC-partnereiden, kuten Nokian, tuotteiden avulla on mahdollista toimittaa tilaajille ajan tasalla olevat tietoturvapalvelut ja samalla pitää kustannukset kuluttajille sopivina", Nordic LAN & WAN:in palvelujohtaja Petri Sollman sanoo.

Check Point Software Technologies (Nasdaq:CHKP) on maailman johtava tietoliikenteen turvaaja. Yhtiö on sekä palomuuri- että VPN-tuotteiden maailmanlaajuinen markkinajohtaja. Check Pointin Secure Virtual Network (SVN) -arkkitehtuuri mahdollistaa täysin suojatun ja luotettavan Internet-tietoliikenteen. SVN suojaa yritysten tietoliikenteen eri tietoverkkojen, järjestelmien, sovellusten ja käyttäjien välillä Internet-, intranet- ja ekstranet-verkoissa. Open Platform for Security (OPSEC) on Check Pointin perustama avoin tietoturvavalmistajien yhteenliittymä, johon kuuluu yli 300 yritystä. OPSEC-sertifioidut tuotteet tukevat Check Pointin SVN-arkkitehtuuria, ja ne on testattu yhteensopivuuden varmistamiseksi. Lisätietoja: www.checkpoint.com ja www.opsec.com.

Nokia Internet Communications
Nokia Internet Communications toimittaa yrityksille ja palveluntarjoajille erilaisia tietoverkkoratkaisuja. Tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa IP-verkkoturvaratkaisut, virtuaaliset yksityisverkkotuotteet (VPN), sekä Internet-liikenteen hallintaratkaisut. www.nokia.com/securenetworksolutions

Nokia
Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.