PhotoCure - Resultatrapport for 2002

Oslo, 25. februar 2002.

PhotoCure ASA offentliggjør i dag resultatrapporten for 2002. Hovedpunktene i rapporten er:

- Metvix® PDT øker i Norden
Metvix®-salget øker i Norden, og nå tilbyr 130 av totalt nærmere 400 klinikker Metvix® PDT.

- Galdermas første lansering har startet i Tyskland
Galderma S.A., PhotoCures markedsføringspartner utenfor Norden, avholdt i februar et vitenskapelig lanseringssymposium i Berlin i forbindelse med lansering av Metvix® PDT i Tyskland. Forberedelser til lansering pågår i flere land, og den neste lanseringen er planlagt i Storbritannia.

- Metvix PDT-søknader i USA og Australia kan godkjennes
I september 2002 mottok PhotoCure beskjed fra amerikanske myndigheter om at markedsføringssøknaden for Metvix® PDT for behandling av AK (aktinisk keratose) kan godkjennes. I februar 2003 kom tilsvarende beskjed fra den australske evelueringskomitéen for legemidler. Søknader for basalcellekarsinom (BCC) er under vurdering i begge land.

- Hexvix® mot kommersialisering
I desember 2002 ble den første markedsføringssøknaden for Hexvix® for påvisning av blærekreft ferdigstilt og sendt svenske myndigheter. Kliniske studier viser at Hexvix® bidrar til mer presis og tidligere påvisning av blærekreft enn dagens standardmetode og dekker derved et vesentlig medisinsk behov. Bare i Nord-Amerika og Europa påvises ca. 200 000 nye tilfeller av blærekreft hvert år og det gjennomføres mer enn 4 millioner cystoskopier i de samme områdene.

- Eksplorative kliniske studier pågår
PhotoCure har startet flere kliniske pilotstudier for å undersøke om selskapets produkter kan benyttes til påvisning eller behandling av andre kreftsykdommer. Disse studiene omfatter underlivskreft, kreft i mage/tarmkanalen og behandling av blærekreft.

- God finansiell handlefrihet
Driftsinntektene utgjorde i 2002 NOK 28,7 millioner, en økning fra NOK 5,4 millioner i 2001. Underskuddet utgjorde NOK 96 millioner i 2002, mot NOK 101,7 millioner i 2001. Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter utgjorde NOK -50,9 millioner i 2002, mot NOK -94,6 millioner i 2001. Likvide midler utgjorde NOK 249,5 millioner pr 31.12.2002 og egenkapitalandelen var 55,9%.

Administrerende direktør i PhotoCure, Vidar Hansson, sier i en kommentar til årsresultatet: "Vi er fornøyde med at en stor andel sentere i Norden nå tilbyr Metvix® PDT og med at Galderma har startet lanseringen i Tyskland. Dette, sammen med at Galderma planlegger lansering i Storbritannia, gir et godt grunnlag for betydelig økte salgsinntekter i tiden fremover. Vi er også godt fornøyde med at søknaden om markedsføringstillatelse for Hexvix® i Europa er sendt svenske myndigheter. Dette er et viktig skritt nærmere en betydelig utvidelse av vår kommersielle plattform."

Fullstendig årsberetning (norsk og engelsk) er lagt ut på vår hjemmeside www.photocure.com under "Investors".

Årsberetning er på følgende link:

Regnskapstall er på følgende link: