PhotoCure - Ny avtale inngått med Radiumhospitalets Forskningsstiftelse

Oslo, 25. februar 2003

PhotoCure ASA kunngjør i dag at selskapet har inngått en ny treårig avtale om forskningssamarbeid med Radiumhospitalets Forskningsstiftelse. Avtalen erstatter en tilsvarende 3-årig avtale, som nå er utløpt.

Den nye samarbeidsavtalen gjenspeiler det tette samarbeidet mellom PhotoCure og forskningsmiljøet ved Det norske Radiumhospital og er inngått for tre år. Gjennom forskningsbidrag sikrer samarbeidsavtalen PhotoCure førsteretten til overtagelse av rettigheter til nye oppfinnelser fra forskningsmiljøet. Avtalen gjelder for området fotodynamisk terapi og diagnostikk, og PhotoCure har rett til å forlenge samarbeidsavtalen etter tre år med inntil to år.

Samtidig har PhotoCure ASAs datterselskap PCI Biotech AS inngått en tilsvarende samarbeidsavtale med Radiumhospitalets Forskningsstiftelse. Denne avtalen gir PCI Biotech førsteretten til å overta ny teknologi for opptak av legemidler i celler som utvikles av forskerne ved Det norske Radiumhospital.

Professor Vidar Hansson, administrerende direktør i PhotoCure, sier i en kommentar: "Våre eksisterende produkter bygger i stor grad på patentsøknader fra forskere ved Radiumhospitalet. Vi tror det fortsatt kan komme ny, god forskning samt produktideer fra det sterke forskningsmiljøet innen lys og kjemi ved Radiumhospitalet, og vi er fornøyde med å fortsatt være posisjonert for å kunne utvikle slike nye oppfinnelser kommersielt."

Jónas Einarsson, administrerende direktør ved Radiumhospitalets forskningsstiftelse, legger til: "Vi er glade for at det gode samarbeidet mellom PhotoCure og forskningsmiljøet ved Det norske Radiumhospital fortsetter. Det er gjennom denne type samarbeid gode forskningsresultater ved sykehuset kan bli til utviklet til ferdige produkter til nytte for pasientene."