Pan Fish ASA - regnskap 4. kvartal og foreløpig 2002

Konsernet

Innleding
2002 har for Pan Fish vært preget av flere vanskelige forhold.  Etter en moderat økning av lakseprisen i slutten av 1. kvartal, stabiliserte prisen seg på et lavt nivå gjennom året.  Andre forhold som har preget driften i 2002 er sykdomsproblemer innenfor vår kanadiske oppdrettsvirksomhet, samt et meget vanskelig marked for pelagiske produkter til konsum.

Det viste seg etter hvert at det ikke var mulig å oppnå en refinansiering av selskapet uten medvirkning fra selskapets bank­for­bin­del­ser og obligasjonseiere på egenkapitalsiden.  Selskapets regnskap for fjerde kvartal bærer i betydelig grad preg av at selskapet er inne i en restruktureringsfase.

Resultat 4. kvartal og foreløpig pr. 31.12.02
Pan Fish fikk i fjerde kvartal et resultat før skatt og nedskrivninger på minus NOK 215 millioner.  Samlede nedskrivninger i fjerde kvartal utgjorde NOK 1.425,3 millioner.  Ordinært resultat før skatt for fjerde kvartal ble minus NOK 1.640,4 millioner.  Resultat før skatt pr. 31.12.2002 ble minus NOK 2.675,3 millioner.

Driftsresultat før nedskrivninger i fjerde kvartal ble minus NOK 84,8 millioner.  Inkludert nedskrivninger i kvartalet på NOK 901,8 millioner, ble ordinært driftsresultat minus NOK 986,7 millioner.  Nedskrivningene relateres til anleggsmidler (NOK 494 millioner), varelager (NOK 198,1 millioner) og øvrige driftskostnader (NOK 209,8 millioner).  Driftsresultat før nedskrivninger og tap ved salg av datterselskap pr. 31.12.02 ble minus NOK 269,7 millioner.  Ordinært driftsresultat pr. 31.12.2002 ble minus NOK 1.472,2 millioner.

Netto finansposter i fjerde kvartal ble minus NOK 122,9 millioner.  Resultat fra tilknyttede selskap før nedskrivninger ble minus NOK 7,2 millioner.  Det er i kvartalet gjort nedskrivninger av aksjeverdier i tilknyttede selskaper med NOK 302,2 millioner.  Videre er det gjort nedskrivninger under finansielle poster med NOK 221,3 millioner.  Etter dette ble sum finansposter i fjerde kvartal minus NOK 653,6 millioner.  Sum finans­­­­­­­­­­poster pr. 31.12.02 ble minus NOK 1.203,1 millioner.

Konsernets omsetning i fjerde kvartal var NOK 879,1 millioner og NOK 4.595,4 millioner pr. 31.12.02.

Kapital- og aksjonærforhold
Konsernets balanse var NOK 5.710,1 pr. 31.12.02.  I løpet av fjerde kvartal er konsern­balansen redusert med NOK 881,7 millioner vesentlig som følge av nedskrivninger.  Konsernets netto rentebærende gjeld var NOK 5.254 millioner pr. 31.12.02.  I løpet av fjerde kvartal er netto rentebærende gjeld økt med NOK 202 millioner.   Konsernets bokførte egen­kapital pr. 31.12.2002 var minus NOK 691,6 millioner.  I løpet av fjerde kvartal er egenkapitalen redusert med NOK 1.380,2 millioner.  Endring i egenkapitalen skyldes i hovedsak selskapets resultat etter skatt på minus NOK 1.380,5 millioner.

Det er i dag i overkant av 9.000 aksjonærer i selskapet.

Hittil i år
I forbindelse med refinansiering av selskapet vedtok selskapets ekstraordinære generalforsamling den 10. januar 2003, gjennom rettede emisjoner mot selskapets bankforbindelser og obliga­sjons­eierne, å forhøye selskapets aksjekapital ved utstedelse av 2.466.847.060 nye aksjer hver  pålydende NOK 0,50 til en gjennomsnittlig tegningskurs lik NOK 0,8475.  I januar/februar ble det  gjort en rettet emisjon mot selskapets "gamle" aksjoner og obligasjonseierne.  I emisjonen ble det tegnet 2.640.180 nye aksjer.  Ved disse emisjonene økte selskapets egenkapital med NOK 2.092,1 millioner.  Etter dette er det 2.640.180.100 aksjer i selskapet hver pålydende NOK 0,50.  Selskapets to største aksjonærer er Nordea og DnB med hhv. 43,4 og 21,8 % av aksjene.

Etter refinansieringen er konsernets netto rentebærende gjeld redusert til NOK 3,1millioner.

Virksomhetsområdene

Oppdrett
Oppdrettsvirksomheten hadde NOK 328,8 millioner i driftsinntekter i fjerde kvartal mot NOK 467,9 millioner i 2001.  Reduserte salgsinntekter skyldes i hovedsak lavere slaktevolum.  I fjerde kvartal ble det slaktet 18.308 tonn laks mot 22.372 tonn i 2001.  Driftsresultatet før nedskrivninger ble minus NOK 54,3 millioner i fjerde kvartal mot minus NOK 105,6 millioner i 2001.  Ordinært driftsresultat etter samlede nedskrivninger på NOK 524,9 millioner ble minus NOK 579,2 millioner i fjerde kvartal.  Av nedskrivningene kan NOK 191 millioner henføres til varelager i sjø.

Pr. 31.12.2002 var driftsinntektene i oppdrettsvirksomheten NOK 1.605,2 millioner.  Driftsresultatet pr. 31.12.2002 ble minus NOK 916,1 millioner.  Pan Fish har slaktet 89.000 tonn laks både i 2002 og 2001.

Foredling
Foredlingsvirksomheten hadde NOK 305,6 millioner i driftsinntekter i fjerde kvartal mot NOK 359 millioner i 2001.  Ordinært driftsresultat i fjerde kvartal ble minus NOK 3,1 millioner mot NOK 28,2 millioner i 2001.  Pr. 31.12.2002 var driftsinntektene NOK 895,7 millioner.  Driftsresultatet pr. 31.12.2002 ble minus NOK 30,2 millioner.

Salg og logistikk
Salgsvirksomheten hadde NOK 457,9 millioner i driftsinntekter i fjerde kvartal mot NOK 548,9 millioner i 2001.  Driftsresultatet før nedskrivninger ble NOK 8,8 millioner.  Ordinært driftsresultat ble minus NOK 73,3 millioner.  Inkludert i driftsresultatet er nedskrivninger på totalt NOK 82,1 millioner som i hovedsak relateres til goodwill og tap på en fordring.  Ordinært driftsresultat for fjerde kvartal i 2001 ble NOK 15,1 millioner.  Pr. 31.12.2002 var driftsinntektene NOK 2.278,5 millioner.  Driftsresultatet pr. 31.12.2002 ble minus NOK 36,5 millioner.

Pelagisk
På grunn av sesongsvingninger innen pelagisk fiske, er råstofftilgangen i fjerde kvartal normalt svak.  Virksomheten i kvartalet har derfor i hovedsak begrenset seg til drift ved kun en av konsernets tre fiskemel- og -/oljefabrikker.  Drifts­inntektene ble NOK 39,7 millioner i fjerde kvartal.  Driftsresultat før nedskrivninger ble minus NOK 16,2 millioner.  Ordinært driftsresultat ble minus NOK 246,1 millioner.  Inkludert i driftsresultatet er nedskrivninger på totalt NOK 229,9 millioner som i hovedsak relateres til goodwill.  Pr. 31.12.2002 var driftsinntektene NOK 1.032 millioner og driftsresultatet minus NOK 394,5 millioner.

Tilhørende presentasjon utlagt på www.panfish.no og www.newsweb.no

Kvartalsrapport 4Q 2002