Tippeligaen som nytt TV-produkt

Aldri før har norsk toppfotball hatt så mange TV-kamper. Hver rundes siste og avgjørende oppgjør i Tippeligaen vil gå direkte på CANAL+. Dessuten vil det hver uke bli vist en kamp fra hovedrunden på CANAL+ ZAP. Alle CANAL+-abonnenter får muligheten til å se de rundt 50 kampene uten å betale noe ekstra.

- Vi gleder oss over å samarbeide om Tippeligaen med CANAL+ som har lang erfaring med internasjonale fotballsendinger. Undersøkelser viser at sport er noe av det innholdet som er viktigst for abonnentene. Derfor er det ekstra hyggelig at CANAL+ har valgt å vise Tippeligaen som en del av sitt produkt, sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital Norge.

Canal Digitals eiere Telenor Broadcast kjøpte i fjor betal-TV-rettighetene for Tippeligaen fra NRK og TV2 for sesongene 2002 og 2003. I fjor sendte Canal Digital fra siste halvdel av sesongen. Kundene kunne velge mellom sesongbillett for alle kampene eller kjøp av enkeltkamper. I år samarbeider Canal Digital med CANAL+ om visning av kampene som en del av programtilbudet til CANAL+.

- Dette er helt i tråd med vår strategi å tilby våre abonnenter førsteklasses sport. Nasjonal toppfotball vil styrke vår posisjon ytterligere i Norge, sier Peter Harryson, nordisk sportssjef i CANAL+.

- Vi ser frem til å jobbe med norsk fotball, og er stolte av å nå også kunne tilby Tippeligaen, - sammen med Premier League, Serie A, og Bundesliga som vil gi våre abonnenter fantastiske fotball opplevelser fra verdens beste ligaer hele året, sier Bente Klemetsdal, daglig leder i CANAL+ Norge.
- Tippeligaen vil fremstå som et nytt produkt. Våre erfarne kommentatorer Øyvind Alsaker og Kenneth Fredheim, studiosendinger med programleder Dag Solheim og fotballekspert Lars Tjærnås, vil bidra til å utvikle Tippeliga-sendingene, sier Bente Klemetsdal.

I Norges Fotballforbund, som har solgt fjernsynsrettighetene, er det stor tilfredshet med årets TV-løsning for Tippeligaen.
- At Tippeligaen blir en del av programtilbudet til CANAL+ er en god nyhet for norsk fotball. Det blir spennende å få CANAL+ sine erfarne kommentatorer og reportere til å presentere våre kamper. Vi tror det kan være med å øke interessen for og oppslutningen om fotball, sier Karen Espelund, generalsekretær i Norges Fotballforbund.

Tippeligaen skal i år produseres av Digital Vision og blir tilgjengelig for CANAL+-abonnenter. Bestilling gjøres hos Canal Digital for husholdninger med parabolantenne og hos Telenor Avidi for kabel-TV.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Peter Harryson, nordisk sportssjef, tlf. 00 46 70 358 29 83
Bente Klemetsdal, daglig leder i CANAL+ Norge, tlf. 90 06 94 50
Svein Erik Davidsen, administrerende direktør i Canal Digital Norge, tlf. 99 59 94 30