Uusi Nokia 810 -autopuhelin on helppo ja miellyttävä käyttää

Nokia julkisti tänään uuden edistyksellisen autopuhelinmallin, Nokia 810 -puhelimen, joka tekee puheviestinnän ja tiedonsiirron ajoneuvoissa helpommaksi ja miellyttävämmäksi. Uuden Navi(TM) wheel -näppäimen ansiosta Nokia 810 -puhelimen toiminnot ovat helposti käyttäjän ulottuvilla. Nokia 810 -autopuhelimen kädet vapaana -toiminnon äänenlaatu on ensiluokkainen ja puhelimen ulkoinen antenni tehostaa puhelimen kuuluvuutta GSM-verkossa.

Nokia 810 -autopuhelin (GSM 900/1800) mahdollistaa puheviestinnän ja nopean tiedonsiirron HSCSD- ja GPRS-verkoissa. Puhelin tukee myös Bluetooth-teknologiaa. Nokia 810 -autopuhelimen toimitukset alkavat vuoden 2003 kolmannella neljänneksellä Euroopassa ja Afrikassa sekä valikoiduissa Aasian maissa.

"Uusi Nokia 810 on todella helppokäyttöinen ja miellyttävä autopuhelin. Se soveltuu hyvin kaikille, jotka arvostavat tehokasta ja luotettavaa puheen- ja tiedonsiirtoa ajoneuvossa, olipa kyseessä sitten yksityisauto, työajoneuvo, pakettiauto tai kuorma-auto. Puhelimen toimintojen käyttö on nopeaa virtaviivaistetun käyttöliittymän ansiosta", toteaa johtaja Razvan Olosu, Nokia Smart Traffic Products, Mobile Enhancements Business Unit, Nokia Mobile Phones. "Bluetooth-teknologian ja puheentunnistustekniikan integrointi on erittäin tärkeä kehitysaskel ajoneuvojen puhelintekniikassa. Uuden tekniikan avulla voidaan Bluetooth-teknologiaa tukevista yhteensopivista matkapuhelimista siirtää puhelinnumeroita Nokia 810 -autopuhelimeen yksinkertaisesti lausumalla toiminnon aktivoiva komento ääneen. Lisäksi Nokia 810 -autopuhelinta voidaan käyttää myös langattoman kuuloke-mikrofoniyhdistelmän kanssa."

Nokia 810 -autopuhelimen keskeinen ominaisuus on kokonaan uusi, eritysesti autokäyttöön suunniteltu  käyttöliittymä, joka koostuu Navi(TM) wheel -näppäimestä ja erillisestä näytöstä.  Navi(TM) wheel -näppäintä pyörittämällä käyttäjä pääsee helposti käsiksi puhelimen ominaisuuksiin ja löytää nopeasti tarvitsemansa nimet ja numerot. Nokia 810 -autopuhelimessa on erillinen näyttö, jonka fontit ovat kookkaita ja helppolukuisia. Näyttö voidaan sijoittaa haluttuun kohtaan ja siinä on automaattinen taustavalaistus, joka voidaan säätää erikseen päivä- ja yökäyttöä varten.

Puhelimessa on myös muita toimintonäppäimiä, joiden ansiosta puhelimen lukuisat ominaisuudet ovat yhden painalluksen päässä. Äänivalinta- ja äänikomento-ominaisuudet täydentävät puhelimen selkeitä ja helppotajuisia hallintalaitteita.

Nokia 810 -autopuhelimen ominaisuuksiin kuuluu ensimmäistä kertaa muisti, jossa kaksi eri ihmistä voi käyttää puhelimeen tallennettuja omia puhelinnumeroitaan ja asetuksiaan yhdellä SIM-kortilla. Muistin yksilöiminen on erityisen käytännöllistä esimerkiksi yritysautoissa, joita käyttää useampi henkilö. Puhelinnumerot, äänivalinta, tekstiviestit ja puhelimen asetukset kuten soittoäänet, voidaan tallentaa kahteen erilliseen muistiin ja niiden aktivointi on helppoa.

Yhteensopivan Bluetooth-teknologiaa soveltavan kuuloke-mikrofoniyhdistelmän avulla puhelinkeskusteluita voidaan käydä muiden kuulematta. Bluetooth- tai RS 232 -tiedonsiirtokaapelin välityksellä autopuhelin voidaan lisäksi liittää yhteensopiviin oheislaitteisiin, kuten kannettavaan tietokoneeseen tai ajoneuvon ajotietokoneeseen. Tällöin Nokia 810 -puhelinta voidaan käyttää tietoliikennemodeemina tai AT-komentojen avulla käytettävissä kuljetusten hallintasovelluksissa.

Lisätietoja:
Nokia Mobile Phones