Nokia One Mobile Connectivity Service tekee yrityssovelluksista liikkuvia uuden mobiilin rajapinnan avulla

Nokia on esitellyt laajennuksia Nokia One Mobile Connectivity Service -palvelun käyttömahdollisuuksiin. Uuden Mobile Application Interface (MAI) -rajapinnan avulla Nokia One -palvelu laajentaa sähköpostin ja kalenterin hallinnan lisäksi myös yrityssovellukset liikkuvien käyttäjien ulottuville. Nokia One -palvelu tuo yritysten työntekijöille nopean yhteyden liiketoimintasovelluksiin myös silloin, kun he ovat liikkeellä ilman kannettavaa tietokonetta.

Web-pohjaiset sovellukset ovat yrityksille nykyisin itsestäänselvyys helppokäyttöisyyden ja liikkuvuuden vuoksi. Nokia One -palvelun avulla sovellukset ovat Internet-selaimen lisäksi käytettävissä lähes mistä tahansa matkapuhelimesta. Nokia Onen avulla voidaan hallinnoida käyttöoikeuksia, määritellä päätelaitteet, varmistaa tietoturvallisuus sekä tarjota tulevaisuudessa aivan uusia palveluja.

"Mobiilisovellukset mahdollistavat nopean reagoinnin ja hälytykset, ja näin kriittisissä tuotanto- ja liiketoimintaprosesseissa havaitut ongelmat voidaan ratkaista viivytyksettä. Nokia One nopeuttaa mobiilisovellusten käyttöönottoa ja Nokia One Mobile Applications Interface -rajapinnan avulla yritys voi tavoittaa jokaisen työntekijänsä ilman, että heitä tarvitsee varustaa erillisillä laitteilla", Nokia Onen myynti- ja markkinointijohtaja Gerhard Romen sanoo.

Nokia One Mobile Application Interfacen käyttöönottoon tarvitaan vain perustietämys web-pohjaisista sovelluksista. Sovelluksia voi testata helposti käyttämällä Nokia One -palvelua. Yrityksen ohjelmistosuunnittelija tai järjestelmäintegraattori ei tarvitse yksityiskohtaista tietoa mobiililaitteista tai niiden rajapinnoista, Nokia One -palvelu hoitaa liikenteen tietokoneen ja matkapuhelimen välillä. Tarvittavat muutokset, jotka mahdollistavat sovellusten käytön tekstiviestien, WAPin tai äänen avulla ovat hyvin pieniä.

Useat yritykset ovat jo ottaneet käyttöön Nokia One MAI:n ja käyttävät yrityssovelluksiaan langattomien laitteiden välityksellä.

Suomen Fujitsu Invia on lisännyt mobiilikäyttömahdollisuuden SAP R/3 Plant Maintenance (PM) ja Customer Service (CS) -ratkaisuihin.  Järjestelmän käyttäjä voi raportoida mittarilukemia SAP PM tai CS
-ratkaisuihin jatkoprosessointia varten. Käyttäjä voi myös kysyä tietyn laitteen edellisiä lukemia. "SAP PM/CS:n mobiililaajennus säästää aikaa.Asiakkaamme saavat enemmän hyötyä sijoituksistaan ja niiden takaisinmaksuaika lyhenee. Käyttämällä Nokia One MAI -rajapintaa pystyimme rakentamaan asiakkaillemme arvokkaan mobiiliratkaisun ja tarjoamaan sen käyttöön olemassa olevasta palvelukeskuksestamme", johtaja Lasse Rautio Fujitsu Inviasta sanoo.

Berliinissä toimiva langattomia liiketoimintasovelluksia kehittävä Mobile Solutions Group on ottanut käyttöön tekstiviestitse toimivan mobiiliyhteyden Microsoft Project -tiedostoihin. Työntekijät voivat ilman verkkoyhteyttä hakea tehtävälistoja ja resurssitietoja sekä lisätä resursseja tehtäviin, muuttaa käytettävyystilannettaan projekteissa ja raportoida edistymistä tietyissä tehtävissä.

Saksan Krefeldissä toimiva ThyssenKrupp Serv AG:hen kuuluva The Triaton GmbH käyttää liikkuville työntekijöille tarkoitettua ratkaisua, jonka avulla työntekijät voivat olla yhteydessä SAP-järjestelmään mistä tahansa matkapuhelimesta. Käyttäjät voivat määrittää tuotteiden saatavuuden, tehdä tilauksia sekä tarkastaa tilausten ja toimitusten tilanteen.

Langattomien yrityssovellusten integrointiin erikoistunut Saksan Rodgaussa toimiva YconX on tehnyt tietovarastostaan ja SMS2mail-nimisestä sovelluksestaan mobiilin. SMS2mail-sovellusta käyttävät mm. autokauppiaat ja saksalainen TV-yhtiö ZDF. "Nokia One MAI on erittäin helppo ottaa käyttöön ja käyttää. Mahdollisuus käyttää tuotedokumentteja langattomasti on merkittävästi parantanut asiakastyytyväisyyttämme", YconX:n toimitusjohtaja Patrick Roth kertoo.

Lisätietoja antaa:
Nokia Ventures Organization