Telenor oppgraderer 126 sentraler for ADSL

Når det nødvendige ADSL-utstyret er på plass, vil Telenor Networks ha gjort ADSL tilgjengelig ved totalt ca. 650 sentraler i 205 ulike kommuner.

"Vi ligger godt an med ADSL-utbyggingen i forhold til målsettingene våre. Til høsten vil mer enn 1,4 millioner kunder eller 64 prosent av Norges befolkning ha tilgang til ADSL fra Telenor," forteller administrende direktør Jan Edvard Thygesen i Telenor Networks.

Telenor Networks benytter i hovedsak følgende kriterier for å avgjøre hvilke sentraler som er aktuelle å bygge ut:

• Totalt antall abonnenter tilknyttet sentralen
       (kundepotensialet)
  • Antall abonnenter tilknyttet sentralen som har meldt
        interesse for ADSL til sin internettilbyder
  • Beregnede utbyggingskostnader
    Videresalg av ADSL
    Telenor Networks' ADSL-utbygging kommer både Telenor-interne og andre internettilbydere (ISP) til gode.
    " Vi har solgt nærmere 130.000 ADSL-tilganger til norske internettilbydere (ISP), som igjen har videresolgt disse i sluttbrukermarkedet. 130.000 ADSL-brukere er en god start, men salgspotensialet er desto større. Vi kan tilby ADSL til 10 ganger så mange brukere som vi har i dag og fortsetter å bygge ut i jevnt driv," forteller Thygesen.

Historikk
    Telenor Networks startet ADSL-utbyggingen i år 2000 og ADSL ble lansert på markedet i desember samme år. Ved utgangen av 2002 hadde selskapet oppgradert 440 telefonsentraler med ADSL-utstyr og nådde ved årsskiftet 2002/2003 en markedsdekning på 58 prosent.

ADSL-definisjon
    ADSL, eller Asymmetric Digitale Subscriber Line, gir en internettbruker opptil 16 ganger raskere nettilknytning enn ISDN. ADSL kan kjøpes med hastighet 704/128 kb/s eller med 1024/128 kb/s (forklaring: 1024 inn og 128 ut). Brukeren får dermed økte muligheter til å ta i bruk multimedietjenester over Internett. ADSL er en ren dataforbindelse som gjør at brukeren er oppkoblet til Internett 24 timer i døgnet.

Om Telenor Networks
    Telenor Networks er ett av fire kjerneområder i Telenor-konsernet og har som virksomhet å utvikle, drifte og levere teletjenester tilknyttet fastnettet. Telenor Networks tilbyr teleoperatører og videreselgere alt fra tilgang til basis infrastruktur til fullverdige nettjenester som selges videre i videreselgers eget navn. I tillegg leverer Telenor Networks telefoni/ISDN direkte til sluttbrukere. Telenor Networks har ca. 2.400 ansatte og har sitt hovedmarked i Norge.