Winst Van Lanschot In 2002 Met 8% Gestegen

*Bedrijfsresultaat na belastingen van € 90,0 miljoen naar € 97,6 miljoen (+8,4%)
*Winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening van € 3,00 naar € 3,25 (+8,3%)
*Renteresultaat +9,9%; provisies -15,4%
*Efficiency ratio dankzij strikte kostenbewaking verder verbeterd tot 60,2%
*Aantal zakelijke doelgroeprelaties + 8,4%, aantal particuliere doelgroeprelaties + 3,9%
*Dividend over 2002 € 1,63 (2001: € 1,50)
*Introductie Euro Medium Term Note-programma van € 2,5 miljard
"Een goed resultaat, gegeven de moeilijke marktomstandigheden", zo vat mr H.J. Baeten, voorzitter van de Raad van Bestuur van Van Lanschot NV, de gang van zaken in 2002 samen. "Een voortgaande groei van het aantal particuliere en zakelijke cliënten maakte een verdere stijging van de baten mogelijk, ondanks een forse daling van de effectenprovisies als gevolg van de malaise op de aandelenbeurzen. De lasten daalden, wat de flexibiliteit en slagkracht van onze organisatie onderstreept. Ook in 2003 is dat nodig, gegeven de nog altijd stagnerende economie en de aanhoudende mineurstemming op de beurzen. Met het oog op de huidige economische en politieke onzekerheden vind ik het niet opportuun nu al een uitspraak te doen over de winstverwachting voor dit jaar."

Ondanks verslechterde marktomstandigheden is Van Lanschot er in 2002 in geslaagd een verbetering van het resultaat te realiseren. Dit was mede te danken aan een verdere groei van het aantal cliënten. Het aantal private banking-relaties steeg met 3,9% van 50.339 tot 52.309. In Nederland werden nieuwe concepten als KroonWonen en KroonVermogen geïntroduceerd. Deze zijn gericht op integrale advisering bij de aankoop van een woning en vermogens-planning. Het aantal business banking-relaties nam met 8,4% toe van 5.142 naar 5.572, waarbij het accent van de groei wederom op de familiebedrijven lag. In samenwerking met De Baak Management Centrum werd met succes de Opvolgersacademie gestart. Vorig jaar werden vernieuwde kantoren geopend in Tilburg, Zwolle, Amstelveen en Hasselt (België). In april opent het vernieuwde kantoor in Goes officieel zijn deuren.

Het bedrijfsresultaat na belastingen steeg in 2002 met 8,4% tot € 97,6 miljoen, tegen € 90,0 miljoen in 2001. De nettowinst (ofwel het resultaat inclusief buitengewone baten) daalde met 3,2%, omdat in 2001 een buitengewone bate van € 10,8 miljoen was behaald. De winst per gewoon aandeel exclusief buitengewone baten steeg met 8,3 % en kwam daarmee uit op
€ 3,25. Het rendement op het gemiddeld eigen vermogen kwam uit op 17,0% (2001: 16,8%). Het balanstotaal nam toe van € 10,7 miljard tot € 11,3 miljard per 31 december 2002. Het bewaard vermogen daalde echter van € 15,4 miljard tot € 12,5 miljard.

"Van Lanschot houdt onverkort vast aan haar strategie waarbij focus op specifieke doelgroeprelaties, integrale dienstverlening en behoud van de eigen identiteit voorop staan. Deze aanpak is de afgelopen jaren zeer succesvol gebleken. Persoonlijke aandacht voor cliënten en op maat gesneden bank- en verzekeringsconcepten staan in onze dienstverlening voorop. Hiermee blijven wij ons als 'niche player' onderscheiden van onze concurrenten", aldus bestuursvoorzitter Baeten.

In 2001 werd in het licht van de verminderde economische groei en de ontwikkelingen op de aandelenbeurzen al veel aandacht gegeven aan bewaking van de kosten. Vooral de verdere verslechtering van het beursklimaat in 2002 was aanleiding dit beleid versterkt door te zetten. De efficiency ratio (de verhouding tussen bedrijfslasten en baten), na correctie van de cijfers van 2001 voor de vrijval van de IT-voorziening, verbeterde hierdoor van 61,6% in 2001 tot 60,2%. De Van Lanschot-organisatie toonde de flexibiliteit en de slagkracht die noodzakelijk waren om de moeilijke marktomstandigheden het hoofd te bieden.

Van Lanschot België
Van Lanschot België heeft hoofdzakelijk effectenrelaties en ondervond daardoor veel hinder van de malaise op de effectenbeurzen. De effecteninkomsten liepen fors terug, wat onvoldoende werd gecompenseerd door een groei in de kredietverlening en de creditgelden. Het personeelsbestand werd daarom met 14% teruggebracht. Mede door de eenmalige kosten die dit met zich bracht, behaalde de Belgische dochter in 2002 een negatief resultaat, ondanks een stevige groei van het relatiebestand met 12% tot ruim 2.600. Deze groei werd bijna volledig gerealiseerd in het topsegment van de Belgische markt. Inmiddels is de verhouding Belgen-Nederbelgen gestegen tot bijna 50-50, een bewijs dat het Van Lanschot-concept ook in België goed aanslaat. Door de sterke toename van het aantal relaties liet het off- en on-balance toevertrouwde vermogen, ondanks de sterk gedaalde aandelenkoersen, een stijging zien met 7% tot € 1,2 miljard.
Om de afhankelijkheid van de effectenmarkt te verminderen is besloten de dienstverlening van Van Lanschot België te gaan verbreden. Ook in België worden nu hypotheken aangeboden en worden nieuwe dienstverleningsconcepten op de markt gebracht.

International Private Banking
De resultaten bij Van Lanschot International Private Banking stemmen tot tevredenheid. Zwitserland liet een goed resultaat zien. Het aantal relaties nam aanzienlijk toe, mede dankzij een aantal succesvolle presentaties voor in Frankrijk, Spanje en Portugal verblijvende vermogende Nederlanders. Ook de vestiging in Luxemburg profiteerde van deze presentaties, al liep het resultaat daar, evenals bij Van Lanschot Curaçao, enigszins terug ten gevolge van de ontwikkelingen op de financiële markten. In februari 2003 opende Van Lanschot Asia Ltd een 'representative office' in Hongkong.

Resultaten
De baten stegen in 2002 met € 4,4 miljoen tot € 377,9 miljoen. De daling van de provisies werd overtroffen door een stijging van de andere batencategorieën. De provisies daalden ten opzichte van 2001 met € 24,2 miljoen (- 15,4%). Daartegenover nam het intrestresultaat toe met € 19,4 miljoen (+ 9,9%) tot € 214,7 miljoen. De groei van het renteresultaat is een gevolg van de uitbreiding van de kredietportefeuille en een verbetering van de rentemarge.

De effectenprovisies daalden met € 27,3 miljoen of 23,2 %. Op het gebied van de vermogensadvisering legt de bank de nadruk op het terugbrengen van risico's. Zo werd in 2002 voor € 209 miljoen ingeschreven op Van Lanschot Index Garantie Contracten. Daarnaast werden het Van Lanschot Market Neutral Garantie Certificaat, het adviesconcept Van Lanschot Fund Support en (samen met ING Bank) de AEX Airbag geïntroduceerd.

Van Lanschot Assurantiën heeft zich in 2002 voorspoedig ontwikkeld en heeft haar cliëntenbasis verder verbreed. Het brutoresultaat is in het verslagjaar flink toegenomen, ondanks een tegenvallende levensverzekeringenmarkt. De daling van provisie-inkomen uit dit segment werd namelijk meer dan goedgemaakt door een stijging van de provisies uit de zakelijke brand- en aansprakelijkheidsmarkt. In totaal gaven de assurantieprovisies een stijging te zien van € 2,5 miljoen of 14,1%, mede als gevolg van de overnames van F. van Harskamp in Rotterdam en de bedrijvenschadeportefeuille van AZL in Eindhoven.

De betalingsverkeerprovisies groeiden met € 1,2 miljoen of 11,3%. De overige provisies vielen terug met € 0,6 miljoen, hoofdzakelijk als gevolg van minder activiteiten op het gebied van corporate finance. Het resultaat uit financiële transacties daalde met € 1,1 miljoen tot
€ 8,8 miljoen. De opbrengsten uit effecten en deelnemingen namen toe met € 10,3 miljoen tot € 21,7 miljoen. De waardevermindering van de aandelenbeleggingsportefeuille werd ruimschoots overtroffen door de winsten op de verkoop van enige aandelenbelangen.
De lasten daalden in 2002 met 0,9% tot € 242,8 miljoen. De personeelskosten stegen met
€ 9,7 miljoen of 7,3%. Dit is een gevolg van hogere pensioenlasten, onder meer door de introductie per 1 januari 2002 van nieuwe pensioenregelingen. Gecorrigeerd voor de hogere pensioenlasten toonden de personeelskosten een lichte daling doordat het aantal medewerkers afnam van 1.890 naar 1.815 (gerekend in volledige arbeidsplaatsen).
De andere beheerskosten daalden met € 0,5 miljoen of 0,7%. Indien de vrijval van de IT-voorziening van € 13,6 miljoen, die in 2001 in mindering op de andere beheerskosten werd gebracht, buiten beschouwing wordt gelaten, is de daling 17,1%. Deze flinke vermindering van kosten is het rechtstreekse gevolg van de verscherpte kostenbewaking. De afschrijvingen stegen met € 1,9 miljoen of 13,4% door investeringen op het gebied van de informatietechnologie en onroerend goed.
Voor waardeveranderingen van vorderingen is € 15,2 miljoen ten laste van het resultaat gebracht. Conform het in 2001 genomen besluit en na de extra dotatie van € 13,6 miljoen in dat jaar heeft er in 2002 geen toevoeging aan het Fonds voor algemene bankrisico's plaatsgevonden.
De belastingen over het bedrijfsresultaat zijn uitgekomen op € 37,5 miljoen, € 0,9 miljoen minder dan in het vorige verslagjaar. De belastingdruk daalde van 29,9% tot 27,8%.
In 2002 werd anders dan in 2001 (€ 10,8 miljoen) geen buitengewone bate gerealiseerd.

Dividend
Na betaling van het preferente dividend resteert er een aan de gewone aandeelhouders toekomende winst uit gewone bedrijfsuitoefening van € 94,2 miljoen (2001: € 86,6 miljoen). Op basis van het gemiddeld aantal gewone aandelen bedraagt de winst per gewoon aandeel exclusief buitengewone baten € 3,25 tegen € 3,00 in 2001, een stijging van 8,3%.
Over 2001 werd vanwege de goede solvabiliteitspositie van de bank besloten een pay out ratio te hanteren van 50%. Ook voor 2002 is uitgegaan van dit percentage. Bij goedkeuring van de jaarrekening door de aandeelhouders zal het dividend over 2002 aldus uitkomen op € 1,63.   Het dividend zal beschikbaar worden gesteld in de vorm van contanten.

Balans
Het balanstotaal is in het verslagjaar met € 0,5 miljard toegenomen tot € 11,3 miljard. De kredietportefeuille groeide met € 655 miljoen, de resultante van een afname van de kredieten aan de overheid met € 50 miljoen en een toename van de kredieten aan de private sector met
€ 704 miljoen. De groei in de zakelijke markt bedroeg € 96 miljoen; in de particuliere markt was de groei € 608 miljoen, waarvan € 360 miljoen aan woninghypotheken. De woning-hypothekenportefeuille beliep eind 2002 € 4,8 miljard. De Rentedragende Waardepapieren daalden door verkopen met € 237 miljoen van € 910 miljoen tot € 673 miljoen. De post aandelen nam door verkopen en afwaarderingen met € 77 miljoen af.

De toevertrouwde middelen namen in het verslagjaar met € 403 miljoen (waarvan ruim € 150 miljoen aan zakelijke creditgelden) toe tot € 8,0 miljard. Door aflossing nam de post Schuldbewijzen af met circa € 75 miljoen tot € 860 miljoen. Het aansprakelijk vermogen bedroeg ultimo 2002 € 984 miljoen, € 90 miljoen meer dan per het einde van het vorige boekjaar.

De naar risico gewogen activa van de bank bedroegen eind 2002 € 7,4 miljard, een toename van ongeveer 10% ten opzichte van ultimo 2001. De BIS-ratio voor het totale toetsingsvermogen kwam uit op 12,7%, ruim boven de minimumnorm van 8%. De BIS-ratio kernvermogen beliep ultimo 2002 8,4%. De minimumnorm voor deze ratio is 4%.

Van Lanschot zal op korte termijn met een Euro Medium Term Note (EMTN)-programma ter grootte van € 2,5 miljard komen. Voor dit programma, dat door Rabobank International wordt gearrangeerd, zullen - naast Van Lanschot zelf - zes vooraanstaande internationale banken als arrangeur optreden. Met het opzetten hiervan creëert de bank de mogelijkheid om indien nodig snel en flexibel diverse soorten schuldpapier te emitteren ter funding van de groei van de activa van de bank. Het voornemen bestaat om, indien de marktomstandigheden gunstig zijn, nog voor de zomer met een eerste uitgifte onder dit programma te komen.

Vooruitzichten 2003
De economie heeft te kampen met een ernstige groeivertraging en de aandelenbeurzen zijn inmiddels nog verder teruggevallen. Daarnaast heeft de politieke onzekere situatie haar sporen nagelaten. Dit klimaat biedt geen ruimte voor positieve verwachtingen ten aanzien van een herstel op de effectenbeurzen. Van Lanschot gaat er daarom vanuit dat de provisies onder druk zullen blijven staan.
In het afgelopen jaar zijn de kosten met succes bewaakt. Ook in het nu lopende boekjaar zal een strikte bewaking van de kosten worden toegepast. Het huidige klimaat brengt grote onzekerheden met zich. In dat licht bezien kan de bank geen uitspraak doen over de winstverwachting voor 2003.

Bijlagen:
Kerngegevens
Geconsolideerde Balans
Geconsolideerde Winst- en Verliesrekening
Tienjarenoverzicht

Belangrijke data in 2003:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 8 mei 2003
Ex-dividend-notering: 12 mei 2003
Betaalbaarstelling dividend 2002: 21 mei 2003
Publicatie halfjaarcijfers 2003: 22 augustus 2003 (voorbeurs)

's-Hertogenbosch, 14 maart 2003

***Gelieve onderstaande link te gebruiken om het complete persbericht inclusief bijlagen te kunnen bekijken:***