Nokia haluaa tuoda IP-pohjaiset multimediapalvelut kaikkiin radio-verkkoteknologioihin

NEW ORLEANS - Nokia esitteli tänään CTIA-messuilla New Orleansissa ratkaisun, jonka avulla operaattorit voivat tarjota interaktiivisia palveluita asiakkailleen riippumatta heidän matkapuhelinverkossaan olevasta radioverkkoteknologiasta (esim. GPRS, EDGE, WCDMA tai CDMA2000).  Esimerkki tällaisesta interaktiivisesta palvelusta on langattomat pelit, jonka Nokian IP Multimedia Subsystem  (IMS) -ratkaisu mahdollistaa tuomalla IP-pohjaisen yhteyden terminaalien välille.  Ratkaisu tulee markkinoille vuoden 2003 aikana.

IMS-ratkaisuun kuuluvat tuotteet  käyttävät 3GPP/3GPP2-standardeissa määriteltyä SIP (Session Initiation Protocol) -protokollaa IP-istunnon luomisessa. Samalla Nokia ilmaisee tukensa 3GPP- ja 3GPP2 - standardointielimissä tehtävälle IMS-standardin yhtenäistämistyölle. Nokia uskoo, että yhtenäinen IMS-standardi edesauttaa IP-multimediapalveluiden tuomista sekä CDMA2000-verkkojen ja GSM-teknologiaan perustuviin matkapuhelinverkkojen tilaajien välille.

Nokia IP Multimedia Core on osa Nokia Intelligent Edge -kokonaisratkaisua, joka mahdollistaa operaattoreille pakettipohjaisten palveluiden tuomisen verkkoon.

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks