STATKRAFTS ÅRSREGNSKAP ER GODKJENT

Pressemelding

(Oslo, 19. mars 2003) Styret i Statkraft har i dag vedtatt selskapets årsregnskap for 2002. Statkraft konsern fikk et årsresultat på 4.098 millioner kroner før skatt og 2.478 millioner kroner etter skatt. Resultatene som nå legges frem, er uendret fra det foreløpige resultatet som ble presentert 6. mars.
Resultater
Sammenlignet med 2001 viser resultatene i 2002 en nedgang på 2.471 millioner kroner før skatt og 1.864 millioner kroner etter skatt. Resultatene i 2001 var imidlertid uvanlig høye som følge av spesielle engangsinntekter. Dersom regnskapene justeres for engangspostene, ligger resultatene i 2002 om lag på samme nivå som året før.

Statkrafts omsetning økte som følge av kjøp av eierandeler i andre selskaper og ble 10.889 millioner kroner i 2002. Driftsresultatet beløp seg til 5.476 millioner kroner.

Konsernet fikk en betydelig økning i finanskostnadene fra året før, hovedsakelig som følge av store oppkjøp. Netto finanskostnader beløp seg til 2.249 millioner kroner.

Balanse og investeringer
Statkraft balanseførte nærmere 16 milliarder kroner i kjøp av aksjer i andre selskaper i 2002. Statkraft kjøpte 100 prosent av aksjene i Trondheim Energiverk AS og 45,5 prosent av aksjene i Agder Energi AS. I tillegg økte Statkraft eierandelene i Bergenshalvøens kommunale kraftselskap (BKK) fra 26 til 49,9 prosent, og i det svenske selskapet Sydkraft fra 35,7 prosent til 44,6 prosent. Konkurransemyndighetene har i forbindelse med kjøpet av aksjer i Agder Energi og Trondheim Energiverk pålagt Statkraft salg av andre norske eierandeler/kraftproduksjon.

Som følge av oppkjøpene økte langsiktig gjeld til 50,6 milliarder kroner ved utgangen av 2002, og den samlede balansen økte til 89,3 milliarder kroner. Egenkapitalen utgjorde 30,8 milliarder kroner som tilsvarer en egenkapitalandel på 34,5 prosent.

For mer utfyllende kommentarer til resultatene viser vi til pressemelding av 6. mars og rapport for fjerde kvartal 2002 som finnes på Statkrafts internettside www.statkraft.no. Statkrafts årsrapport for 2002 planlegges lagt tilgjengelig på internettsiden i uke 17.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Konsernets egen produksjons-kapasitet er gjennomsnittlig vel 42 TWh årlig som utgjør rundt 1/3 av landets vannkraft-produksjon. Konsernet har ca. 2400 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi, Trondheim Energiverk og Statkraft Grøner. Selskapet er Norges største landbaserte skattyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.

114961.pdf