Ny framtid for Rosenberg utenfor Aker Kværner

Konsernsjef Helge Lund orienterte de ansatte ved verftet om beslutningen på et allmøte i formiddag. Kværner Rosenberg har i øyeblikket 720 ansatte. Beslutningen er truffet på grunnlag av grundige vurderinger av markedsutsiktene og etter tett dialog med de ansattes representanter.

-Vi har lagt vekt på å finne en løsning som best mulig ivaretar de ansatte og nærmiljøets behov for å få tid til omstilling, og som samtidig gir Aker Kværner som konsern en mulighet til å avvikle sitt eierskap uten store kostnader, sier konsernsjef Helge Lund i Aker Kværner.

Omleggingen av verftet mot nye typer oppdrag har allerede pågått en tid. Verftet har hatt flere slike alternative oppdrag i det siste, og bevist at det er konkurransedyktig og attraktivt. Ombygginger og vedlikehold på borerigger og andre typer fartøy er eksempler på slikt arbeid. Et annet eksempel er oppgradering og vedlikehold av lagertankskipet Njord B som kommer til Rosenberg i mai.

- Rosenberg er et effektivt verft, med gode kunderelasjoner og en imponerende referanseliste. Utfordringen er at verftets tradisjonelle marked er blitt for lite, sier Lund.

Kværner Rosenberg avslutter to større offshoreprosjekter i april: Utstyrs- og boligmodulen til Grane-plattformen og gassinjeksjonsmodulen til Oseberg C. Verkstedet skal gjøre Grane-plattformen produksjonsklar ute i havet innen oktober i år, og levere en Sleipner Vest modul i februar 2004. Når disse prosjektene er avsluttet, vil det ikke lenger være tradisjonelle nybyggingsoppdrag for offshoremarkedet på Rosenberg.

- Når Rosenberg nå skal rette seg inn mot andre markeder, vil ikke Aker Kværner lenger være en riktig eier. Vi ser dermed slutten for Kværner Rosenberg, og begynnelsen for et nytt Rosenberg, sier Lund.

Implementeringen av beslutningen, inkludert nødvendig kapasitetsjustering i forhold til verftets nye marked, starter umiddelbart. De tillitsvalgte vil også i den videre prosessen være sentrale.

For ytterligere informasjon:

Astor Nyborg, adm direktør, Kværner Rosenberg. Tlf: 51 85 21 60