Nokia ja Beijing Just Top rakentavat TETRA-verkon Pekingin viranomaisten yhteiskäyttöön vuoden 2008 Olympialaisiin

Nokia ja Beijing Just Top Network Communications Company Ltd  ovat allekirjoittaneet sopimuksen ammattikäyttöön tarkoitetun digitaalisen TETRA-radioverkon toimittamisesta Pekingin kunnallishallinnon yhteiskäyttöön.

Jaettu TETRA-verkko sopii hyvin 'Digital Beijing'- ja 'Digital Olympic' -ohjelmien sekä Pekingin julkisten hätäpalvelujen käyttöön. Verkko mahdollistaa palvelut kaikissa Pekingin ja Bo Hai Bay -alueiden maakunnissa ja kattaa kaikki vuoden 2008 olympiakisojen tapahtumapaikat. TETRAn avulla hallinnon on helppo toteuttaa viranomaisverkon viestintäpalvelut vuoden 2008 olympialaisissa

Nokian IP-pohjaiseen TETRA-ratkaisuun kuuluvat Nokia DXTip -keskuslaitteet, tukiasemat ja käyttöpaikat. Lisäksi Nokia toimittaa käyttöönotto-, projektin hallinta-, koulutus-  ja tekniset palvelut.

Nokian TETRA-ratkaisu mahdollistaa ääni- ja dataviestinnän palvelut, joita käyttävät mm. turvallisuus-, liikenne-, rakennus- ja hätäpalveluviranomaiset. Rakennettava verkko on Kiinan laajin ja edistynein viranomaisten ammattikäyttöön tarkoitettu digitaalinen radioverkko. Se sisältää monia toimivuuksia ja on tärkeä yhteiskäyttöalusta eri viranomaisille.

TETRA-verkko yhdistää jaetun ja yksityisverkon edut. Jaettu TETRA-verkko mahdollistaa eri organisaatioiden yhteiskäytön ja virtuaalinen yksityisverkko mahdollistaa jokaisen organisaation yksityisen verkon käytön.

Koko järjestelmä otetaan käyttöön tämän vuoden toisella vuosipuoliskolla. TETRA-verkon ensimmäinen rakennusvaihe on valmis vuoden 2004 ensimmäisellä puoliskolla ja toinen vaihe valmis vuoteen 2006 mennessä, jolloin se kattaa 150000-200000 tilaajaa.

Nokia on maailman johtava TETRA-verkkojen ja päätelaitteiden toimittaja. TETRA-verkko on turvallisuusviranomaisten ammattikäyttöön tarkoitettu digitaalinen radioverkko, joka tarjoaa viranomaisten viestiliikenteessään tarvitsemat erityisominaisuudet, mm. huippuluokan turvallisuuden, nopeat ryhmäpuhelut, puheluiden priorisoinnin, hätäpuhelut sekä viesti- ja pakettidatapalvelut.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto