Thaimaan ensimmäinen EDGE-koepuhelu soitettu Nokian laitteilla

Total Access Communication (DTAC) ja Nokia soittivat Thaimaan ensimmäisen EDGE-puhelun laboratorioympäristössä. Tämän jälkeen DTAC jatkaa EDGE-teknologian pilotointia Nokian toimittamalla kaupalliseen käyttöön valmiilla laitteistolla.

EDGE-teknologian avulla matkapuhelinoperaattorit voivat tarjota edistyksellisiä multimediapalveluita, joissa tavanomaisen puheen lisäksi käyttäjä voi lähettää ja vastaanottaa äänitiedostoja, kuvia, videota ja tekstiä.

DTAC aikoo olla Thaimaan ensimmäinen operaattori, joka hyödyntää EDGE-teknologiaa matkapuhelinverkossaan. Nokia on aiemmin toimittanut DTAC:ille GSM-kokonaisratkaisun, johon kuuluu tukiasemat, matkapuhelinkeskukset , GPRS-runkoverkko,  tekstiviesti- ja multimediakeskus,
Nokian älyverkkoalusta sekä konsultointipalvelut.

Nokia on toimittanut GSM/EDGE-laitteistoa vuoden 2001 joulukuusta lähtien. Nokia on toimittanut EDGE-laitteistoa volyymeissa 28 operaattoreille 19 maassa.  Tämän kevään aikana Nokia testaa kaupallista EDGE-laitteistoa 14 operaattorin kanssa kaikilla mantereilla.

Nokia julkisti viime vuonna maailman ensimmäisen kolmitoimisen GSM/GPRS/EDGE -päätelaitteen, 800/1800/1900 MHz -taajuuksilla toimivan Nokia 6200 -puhelimen.  Viimeisen Nokian julkistama EDGE-puhelin on Euroopan ja Aasian taajuuksille (900/1800/1900 MHz) tarkoitettu Nokia 6220.  Vuoden 2004 loppuun mennessä kaikissa Nokian GSM/GRPS-puhelimissa tulee olemaan EDGE-valmius.

DTAC on Thaimaan johtava langattoman viestinnän yritys, jolla on 5,5 miljoonaa asiakasta. DTAC aloitti strategisen yhteistyön Telenorin kanssa vuonna 2000.

Lisätietoja antaa:

Nokia Networks