PhotoCure - Positive Metvix® PDT resultater

Oslo, 2. april 2003

PhotoCure kan melde at nye kliniske studier viser gode resultater med Metvix® PDT hos pasienter med tidlig plate-epitelkreft, eller squamous cell carcinoma (SCC). Tidligere studier har vist at Metvix® PDT har vist seg å være en svært effektiv behandling som samtidig gir gode kosmetiske resultater i behandling av  basalcellekarsinom (BCC) og aktinisk keratose (AK). SCC er en farligere ikke-melanom hudkreft-type enn BCC og AK.

En stor europeisk multisenter fase-III-studie, som inkluderte 229 pasienter rekruttert ved 41 hudklinikker i 10 europeiske land, undersøkte hvor effektiv Metvix® PDT-behandling er hos pasienter med tidlig SCC (Mb.Bowens). Metvix® PDT ble sammenliknet med placebo, frysing eller lokal cellegiftbehandling (5-FU). Sammenliknet med frysing og 5-FU, viste Metvix® PDT bedre helbredelse (93% vs. 86% og 83%) og høyere andel pasienter med svært godt kosmetisk resultat (59% vs. 30% og 45%).

I to andre studier undersøkte vi hvor effektiv Metvix® PDT er for behandling av organtransplanterte pasienter med AK-lesjoner. Ikke-melanom hudkreft er 50-100 ganger hyppigere og også mer aggressiv hos organtransplanterte pasienter pga. svekket immunforsvar. Slike kreftlesjoner forårsaker betydelige plager og høy dødelighet hos transplantasjonspasienter. Behovet for nye, effektive og mer skånsomme behandlingsmetoder for slike pasienter er derfor stort. I tillegg er det er stort medisinsk behov for å utvikle behandlingsmetoder som kan eliminere kreftlesjoner før de kan påvises klinisk.

Studiene viste at Metvix® PDT hadde samme høye helbredelsesprosent på AK-lesjoner som tidligere rapportert for Metvix® PDT hos pasienter med normalt fungerende immunforsvar. Et av studiene undersøkte også mulighetene for å bruke Metvix® PDT for å forhindre forekomst av nye hudlesjoner. Sammenliknet med placebo, viste hudområdene som ble behandlet med Metvix® PDT klart mindre utvikling av nye hudlesjoner. Dette viser at Metvix® PDT kan brukes på denne type pasienter for å eliminere lesjoner før de kan identifiseres klinisk. På denne måten kan Metvix® PDT hindre utvikling av mer alvorlige kreftlesjoner.

Administrerende direktør i PhotoCure ASA, professor Vidar Hansson sier: "Vi er svært glade for disse nye resultatene, som igjen bekrefter at Metvix® PDT spiller en viktig rolle i behandlingen av nye pasientgrupper med disse typer hudkreft. Vi håper og tror at tidlig behandling i betydelig grad vil forbedre prognosen for disse pasientene."