Ducatus handhaaft dividend op € 3,60

Nettowinst fors gestegen

Beleggingsmaatschappij Ducatus NV zal tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 3 juni 2003 voorstellen om over het jaar 2002 een totaal dividend uit te keren van € 3,60 per aandeel. Daarmee is het dividend ten opzichte van 2001 ongewijzigd. Aanvaarding van dit voorstel leidt - gezien het reeds uitgekeerde interimdividend van € 2,16 - tot een slotdividend van € 1,44. Het slotdividend wordt deels in contanten en deels in nieuwe aandelen uitgekeerd.

In januari 2003 is reeds € 2,16 in contanten per aandeel uitgekeerd. Het slotdividend per aandeel zal bestaan uit € 0,64 in contanten en € 0,80 in aandelen ten laste van de agioreserve.

Het totale beleggingsresultaat voor aandeelhouders over 2002, gebaseerd op de beurskoers per 31 december 2002 en het in 2002 uitgekeerde dividend op herbeleggingsbasis, bedroeg 0,6%.

De nettowinst van Ducatus is in 2002 met 49,1 % gestegen van € 10.502.744 naar € 15.659.992. Aan deze forse winsttoename lag ten grondslag dat medio 2001 de omvang van het belegde vermogen meer dan verdubbelde. De inkomsten uit de nieuwe beleggingen zijn pas in 2002 goed op gang gekomen.

Het aantal uitstaande gewone aandelen steeg met 11,6% naar 5.409.493 ultimo 2002.

Waardering van de beleggingen per 10 april 2003
Ducatus heeft voor de waardebepaling de risico-opslagen van enkele ondernemingen waarin wordt belegd verhoogd. De verhoging is gebaseerd op de berichtgeving over de jaarresultaten over 2002 van de desbetreffende ondernemingen.

Daarnaast is door Achmea Holding NV bekend gemaakt dat het (preferent) dividend over 2002 wordt gepasseerd. Op grond hiervan is ook de waardering van de belegging in Achmea Holding naar beneden bijgesteld. De waarde van de portefeuille preferente aandelen van Ducatus bedraagt nu circa € 347 miljoen.

Voor Ducatus betekent dit dat de intrinsieke waarde per aandeel als gevolg van deze herwaardering met ingang van 10 april 2003 met circa 1,5% naar beneden is bijgesteld en daarmee uitkomt op € 60,60. De slotkoers van het aandeel Ducatus bedroeg op 9 april 2003 € 60,00. Het dividendrendement bij deze koers bedraagt 6 %.

's-Hertogenbosch, 10 april 2003

Ducatus NV is een closed-end beleggingsmaatschappij van F. van Lanschot Bankiers NV. Ducatus belegt in (certificaten van) preferente aandelen van Nederlandse ondernemingen. Bij voorkeur wordt belegd in 5%-pakketten om van de deelnemingsvrijstelling gebruik te kunnen maken, zodat de dividendinkomsten en eventuele gerealiseerde koerswinsten belastingvrij kunnen worden genoten.

Klik op de bijlage voor de volledige versie van het persbericht:

Persbericht 10/04/03