Driftsutfordringer innen brønnintervensjon

Prosafe meddeler at det er oppstått uforutsette utfordringer på undervannsutstyret fra en av selskapets underleverandører. Som en følge av dette, har Prosafe ikke kunnet starte brønnintervensjons kampanjen som planlagt. Prosafe presiserer at utfordringene ikke har sammenheng med MSV Regalia som ble oppgradert i henhold til plan, som tidligere meldt.

MSV Regalia
befinner seg fremdeles i Onarheimsfjorden der det pågår kontinuerlig utbedring og testing av undervannsutstyret.

Resultateffekten for Prosafe i 2. kvartal 2003 vil avhenge av når selskapet eventuelt kan starte operasjonen, den tid som deretter er tilgjengelig for undervannsbrønnintervensjon før riggen må klargjøres for oppdrag for Norsk Hydro på Fram, samt hvilken økonomisk løsning selskapet kan få i forhold til underleverandør og kunde.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, den største aktøren innen plattformboring i Norge og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for 2,9 milliarder i 2002 og sysselsetter 1.800 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 14. April 2003

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Arne Austreid
Konsernsjef Prosafe ASA