SMART ja Nokia soittivat Filippiinien ensimmäisen EDGE-koepuhelun

Nokia ja Flippiinien johtava matkapuhelinoperaattori Smart Corporation Inc. ovat soittaneet maan ensimmäisen EDGE-teknologiaan pohjautuvan koepuhelun. Smart ja Nokia ovat solmineet aiesopimuksen, jonka mukaan SMART päivittää GSM-verkkonsa EDGE-kykyiseksi. EDGE (Enhanced Data Rates for Global Evolution) 900/1800-verkko otetaan kansalliseen käyttöön toimitusten jälkeen.

"Nokian EDGE-ratkaisun avulla SMART voi taata asiakkailleen laadukkaat mobiilipalvelut, korkeatasoiset audio-, video- ja tekstiominaisuudet sekä nopeat yhteydet", sanoo johtaja Mon Fernandez SMARTista.

Nokian ja SMARTin yhteistyö alkoi vuonna 1998. Nokia on toimittanut SMARTille GPRS- ja GSM-verkon ja niihin liittyviä laitteita.

EDGE (Enhance Data Rates for Global Evolution) on radioverkkoteknologia, joka tuo lisää kapasiteettia GSM-taajuuksille. Matkapuhelinoperaattoreille EDGE data- ja ääniverkon rakentaminen merkitsee palvelujen ja verkon optimointia sekä kustannussäästöjä.

Nokia on toimittanut GSM/EDGE-laitteistoa vuoden 2001 joulukuusta lähtien. Nokia on toimittanut EDGE-laitteistoa volyymeissa 28 operaattoreille 19 maassa. Tämän kevään aikana Nokia testaa kaupallista EDGE-laitteistoa 14 operaattorin kanssa kaikilla mantereilla.

Nokia julkisti viime vuonna maailman ensimmäisen kolmitoimisen GSM/GPRS/EDGE -päätelaitteen, 800/1800/1900 MHz -taajuuksilla toimivan Nokia 6200 -puhelimen. Viimeisin Nokian julkistama EDGE-puhelin on Euroopan ja Aasian taajuuksille (900/1800/1900 MHz) tarkoitettu Nokia 6220.  Vuoden 2004 loppuun mennessä kaikissa Nokian GSM/GRPS -puhelimissa tulee olemaan EDGE-valmius.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Viestintäosasto