Metson yhtiökokous 15.4.2003: Toimitusjohtaja Tor Bergmanin katsaus

Metso-konsernin yhtiökokouksessa pitämässään katsauksessa toimitusjohtaja Tor Bergman totesi, että lähivuosina kannattavuuden parantaminen on Metsolle kasvua tärkeämpää.

Tavoitteena on kuitenkin myös terve, kannattava kasvu Metso Future Care -liiketoimintakonseptin kautta ja kehittämällä uusia liiketoimintoja.

Metso Mineralsissa jatketaan toimia tavoiteltujen synergioiden täysimääräiseksi hyödyntämiseksi ja käyttöpääoman vapauttamiseksi. Metso Paper siirtyy uudistettuun toimintamalliin toisen vuosineljänneksen loppuun mennessä. Metso Automationin toimintaa on suunnattu muiden ydinliiketoimintojen tukemiseen. Lisäksi Metso parantaa kannattavuutta hyödyntämällä tehokkaasti sisäisiä synergioita sekä liiketoimintojen sisällä että niiden välillä.

Metso jatkaa nettovelkaisuusasteen alentamista myymällä ydinliiketoimintojen ulkopuolisia omaisuuseriä ja liiketoimintoja sekä vapauttamalla toimintaan sitoutunutta käyttöpääomaa.

Lähiajan näkymistä toimitusjohtaja Bergman totesi katsauksessaan, että Metson toimintaympäristön arvioidaan jatkuvan vaativana. Epävarmuutta on lisännyt Irakin kriisi ja yleinen markkinaympäristön epävarmuus.

Vaativasta markkinatilanteesta huolimatta Metson tilauskanta on vahvistunut vuodenvaihteesta lähes kahteen miljardiin euroon. Toimitusvolyymit ovat vuoden 2003 alussa jääneet matalalle tasolle, osin myös kausiluonteisuudesta johtuen. Vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli noin miljardi euroa. Näin ollen toimitusten ja niiden myötä myös liiketoiminnan tuloksen arvioidaan tänä vuonna painottuvan seuraavalle kolmelle neljännekselle. Vahvistunut tilauskanta ja toteutetut kustannusrakenteen keventämistoimet luovat perustan koko vuoden kannattavuuden parantumiselle vuonna 2003.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2002 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 28 500. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.