Opplysningen® 1881 finner veien for deg

- Det er frustrerende å ikke finne veien dit man skal. Vi regner nå å kunne hjelpe mange mennesker ut av vriene situasjoner, spår direktør Toril Gogstad  i Telenor Teleservice.

Opplysningen® 1881 har lang tradisjon for å hjelpe folk med nyttig informasjon de trenger akkurat der og da. Nå utvides dette tilbudet ved at Opplysningen® 1881 tilbyr kart- og veibeskrivelser. Folk behøver bare å forklare hvor de skal fra, og hvor de skal til. Så vil kundebehandlere guide dem frem per telefon, SMS eller e-post.

Opplysningen® 1881 vil kunne gi nøyaktige stedsangivelser ved hjelp av et svært anvendelig elektronisk kartverktøy. Kundebehandlerne angir hvilke gater man skal følge, nøyaktige avstander man skal gå, om man skal ta til høyre eller venstre i kryss og hvilken himmelretning man skal begynne å gå i. Den nye tjenesten gjør at kundebehandlerne også kan fortelle om synlige punkter man passerer, for eksempel butikker, bensinstasjoner og landemerker. Tjenesten tilbys på norsk og engelsk.

Kart- og veibeskrivelsene fra Opplysningen® 1881 kan også leveres som SMS eller e-post. Ved å bruke SMS slipper man å notere. Å få beskrevet veien over telefon er best egnet når man er nær målet, og trenger noen siste anvisninger. Skal man fra Oslo til Hammerfest bør en ringe før kjøreturen starter for å få ruten tilsendt som epost.

Tjenesten vil bli løpende oppgradert med ny informasjon. Karttjenester er betydelig etterspurt på Internett, men Telenor er først ute med å tilby denne type veibeskrivelse på telefon i Norge.

Tjenesten lanseres i samarbeid med AVIS. Erfaringen viser at leiebilkunder er en viktig målgruppe.
- Å finne veien er den største utfordringen for mange av kundene våre, denne tjenesten gir dem et godt verktøy som er lett tilgjengelig, sier Lindis Sørheim, Markedssjef  i AVIS Bilutleie

Tjenesten er tilgjengelig fra 0700 om morgenen til 2100 om kvelden og koster det samme som vanlig nummeropplysning. Trolig vil karttjeneste bli mest etterspurt fra bilister og fotgjengere med mobiltelefon. Prisene varierer mellom mobilselskapene, men for en kunde hos Telenor Mobil vil tjenesten koste om lag 10 kroner per minutt. Fra Telenors fastnett koster tjenesten 9,32 kroner per minutt på dagtid.

Selv om kart- og veibeskrivelse fra Opplysningen lanseres rett før påske, anbefales den ikke for de som skal ut i terrenget.
- Tjenesten omfatter gateadresser, bosteder og bedrifter i hele Norge. Vi kan hjelpe folk å kjøre til fjells, men de som skal på skitur må fortsatt lytte til erfarne fjellfolk, sier Toril Gogstad

Opplysningen® 1881
Opplysningen® 1881 har 500 kundebehandlere med tilgang til en komplett nummerdatabase med søk blant med enn 6 millioner oppføringer som oppdateres kontinuerlig med 8- 10 000 endringer i døgnet. Tjenesten er tilgjengelig 24 timer i døgnet. I tillegg til manuell opplysningstjeneste tilbyr Opplysningen® 1881 opplysning via elektroniske tjenester (Opplysningen Online) og SMS på tlf. nr. 1881.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Toril Gogstad, Direktør Massemarked, Telenor Teleservice, tlf. 905 47 490