PIETARIN VESIKEMIKAALIYHTIÖ KEMIRAN OMISTUKSEEN

Sopimus on jatkoa Kemiran 1990-luvulla alkaneelle vedenpuhdistuskemikaalien viennille Venäjälle. Pietarin tehdas valmistaa nestemäistä alumiinisulfaattia 70 000 tonnia vuodessa ja sen tuotanto menee tällä hetkellä lähes kokonaisuudessaan kaupungin juomaveden puhdistamiseen.

"Kemiran merkittävin vesikemian asiakas Venäjällä on kaupungin vesilaitos, GUP Vodokanal Sankt Peterburga. Kun suunniteltu laajennus valmistuu, Kemira suuntaa tuotteitaan Pietarin ohella koko Luoteis-Venäjän juoma- ja jätevesimarkkinoille", arvioi johtaja Hannu Luhtala jatkonäkymiä.

Nykyisen tuotannon lisäksi Kemiralla on valmiina esisuunnitelmat rakentaa Pietariin uusi tuotantolinja, joka jalostaa edelleen Porin titaanidioksiditehtailla sivuvirtana syntyvää ferrosulfaattia. Lisäksi Luoteis-Venäjän vesihuollossa voidaan hyödyntää pohjoismaista osaamista ja kokonaissynergiaa, jolloin juomavedenpuhdistuksessa syntyvää liete johdetaan jätevesilaitokselle, missä se edesauttaa jätevesien puhdistusta. Kemira tutkii myös mahdollisuuksia laajentaa Pietarin tuotepalettia käsittämään muita vesikemikaaleja esim. polyalumiinikloridia.

Kemiran yksi strategisesti tärkeimmistä liiketoiminnan alueista on vedenpuhdistuskemikaalit, joihin kuuluvissa saostuskemikaaleissa yhtiö on jo maailman suurin toimittaja. Jatkossa yhtiö suuntaa kasvuaan kattamaan myös kemiallis-biologiset vaihtoehdot.

Kemiran vesikemikaaliliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2002 oli noin 200 miljoonaa euroa ja alan tuotantoa yhtiöllä on yli 30 maassa.

Lisätietoja:
Johtaja Hannu Luhtala, Kemiran Kemwater-yksikkö,