HYDROS RESULTAT FOR FØRSTE KVARTAL 2003

Konsolidert resultat (US GAAP)
        Tredje kvartal Året
2003 2003 2002 2002
Millioner NOK EUR 1) NOK NOK
Driftsinntekter 44.814 5.660 37.766 167.040

Driftsresultat 6.772 855 4.823 19.841
Tilknyttede selskaper 277 35 108 33
Renteinntekter og andre finansinntekter 424 54 586 1.418
Andre poster 40 5 77 219
Resultat før rentekostnader
og skatt (EBIT)
7.513 949 5.594 21.511
Rentekostnader og
valutagevinst (tap)
(1.059) (134) (832) 517
Resultat før skatt og minoritetsinteresser 6.454 815 4.762 22.028
Skattekostnader (4.274) (540) (2.634) (13.278)
Minoritetsinteresser 21 3 4 15
Resultat før effekt av endring i regnskapsprinsipper 2.201 278 2.132 8.765
Endring i regnskapsprinsipper 281 35 - -
Resultat etter skatt 2.482 313 2.132 8.765
Resultat per aksje før effekt av endring i regnskapsprinsipper
  (i kroner og euro)
8,50 1,10 8,30 34,00
Resultat per aksje
  (i kroner og euro)
9,60 1,20 8,30 34,00

Finansielle hovedtall
EBITDA 2) - millioner 11.164 1.410 8.588 35.658
Investeringer - millioner 4.810 608 26.403 45.716
Netto rentebærende
  gjeld/egenkapital 3)
0,34 0,34 0,49 0,44

1) Presentasjon i euro framkommer som regnskapstall i norske kroner omregnet med kurs per 31. mars 2003. Benyttet kurs er 7,9176.
2) EBITDA: Earnings before Interest, Tax, Depreciation and Amortization.
3) Netto rentebærende gjeld i forhold til egenkapital inkludert minoritetsinteresser.

Norsk Hydros resultat etter skatt i første kvartal 2003 var 2.482 millioner kroner (9,60 kroner per aksje), opp fra 2.132 millioner kroner (8,30 kroner per aksje) i 2002. Resultatet inkluderer en positiv effekt knyttet til endringer i regnskapsprinsipper med 281 millioner kroner (1,10 kroner per aksje).

- Årets første kvartal er preget av fortsatt god driftsmessig utvikling i alle våre tre kjerneområder. Jeg vil spesielt framheve den solide utviklingen i Olje og Energi, hvor det er satt nye produksjonsrekorder for olje og gass samtidig som prisene har vært høye. De omfattende forbedringsprogrammene i aluminiumvirksomheten er i rute, og Hydro Agri viser gode resultater til tross for høye energikostnader og ugunstige valutakursutvikling. God kontantinntjening gjør at konsernets finansielle posisjon er ytterligere styrket. Vi vil fremover holde høyt trykk på gjennomføring av de interne forbedringsprogrammene og fortsatt holde stram kapitaldisiplin, sier generaldirektør Eivind Reiten.

Hydro oppnådde i kvartalet en olje- og gassproduksjon på 552.000 fat oljeekvivalenter per dag, med særlig høyt gassavtak som følge av lave temperaturer på det europeiske kontinentet. Utbyggingen av oljefeltet Grane går meget tilfredsstillende, og forventes satt i drift i oktober i henhold til framdriftsplan. Målet for olje- og gassproduksjon for året på 510.000 fat oe per dag opprettholdes.

Resultatøkningen i aluminium skyldes i vesentlig grad ny virksomhet som følge av oppkjøpene av VAW og Technal i første kvartal i 2002. Markedene er fremdeles svake, med press på marginene for bearbeidede produkter. Den sterke norske kronen, spesielt i forhold til US-dollar, representerer fortsatt en utfordring for de norske aluminiumsvirksomhetene. Forbedringsprogrammene utvikler seg i henhold til plan, og det vil i løpet av året bli lagt betydelig vekt på å sikre at forbedringsmålene nås som forutsatt til tross for krevende markedsforhold.

Hydro Agri leverer fremdeles gode resultater, selv om bedre markedsforhold ikke fullt ut kompenserer for negative valutaeffekter og høye energikostnader. Agri styrket sine posisjoner ytterligere i kvartalet, blant gjennom økte markedsandeler i Europa.

I første kvartal er det gjort avsetninger på 4.274 millioner kroner for skatter. Dette tilsvarer 66 prosent av resultat før skatt.

FØRSTE KVARTAL 2003
Millioner kroner
Drifts-
resultat