Regnskap 1. kvartal 2003 for SpareBank 1 Midt-Norge

Hovedtrekk
  • Resultat før skatt på 38 mill kroner (127 mill kroner)
  • Rentenetto på 216 mill kroner (213 mill kroner)
  • Egenkapitalavkastning 5 % (16,4 %)
  • Utlånsvekst siste 12 måneder på 6,7 %
  • Innskuddsveks siste 12 måneder på 3,9 %
  • Portefølje aksjefond og andre spareprodukter er redusert med 44 mill kroner, mens forsikringsporteføljen fortsatt øker.
  • Netto kurstap og utbytte på omløpsaksjer - 4 mill kroner (+ 24 mill kroner)
  • SpareBank 1 Gruppen AS hadde et underskudd på 30 mill kroner, hvorav SpareBank 1 Midt-Norge sin andel er på - 4 mill kroner (- 6 mill kroner)

Resultat
SpareBank 1 Midt-Norge fikk i 1. kvartal et overskudd på 26 mill kroner, mot 64 mill kroner for samme periode i fjor. Nedgang i resultatet sammenlignet med 1. kvartal 2002 tilskrives kurstap på verdipapirer og økte tap på utlån. Resultatet 1. kvartal 2002 var også spesielt godt med høye kursgevinster på verdipapirer (25 mill kroner) og gevinster ved salg av anleggsaksjer (29 mill kroner). I forhold til gjennomsnittlig forvaltningskapital (GFK) var resultatet 0,43 % (1,53 %). Kursen på bankens grunnfondsbevis er redusert fra 154 per 31.12.02 til 140 per 31.03.03. Det er i perioden utbetalt utbytte på kroner 7,50 per grunnfondsbevis.

Rentenetto
Netto rente- og kredittprovisjonsinntekter ble 216 mill kroner (213 mill kroner). 1. kvartal har vært preget av et raskt fallende rentemarked. Dette har medført en relativt høy fundingkostnad for banken i perioden. Rentemarginen var 2,41 % per 1. kvartal 2003 (2,56 %). Marginen for hele 2002 var 2,63 %.

Kursgevinster
Bankens portefølje av omløpsaksjer og grunnfondsbevis hadde per 1. kvartal 2003 avkastning og utbytte på - 4 mill kroner (24 mill kroner). Avkastning på pengemarkedsfond ble - 5 mill kroner (1 mill kroner), etter verdinedskrivning av fondet. Kursgevinster på valuta utgjorde 5 mill kroner (3 mill kroner).

Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter
Netto provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter ble 73 mill kroner (62 mill kroner). Både ordinære provisjonsinntekter og inntekter fra datterselskapene er økende. Av veksten i provisjonsinntekter på netto 11 mill kroner stammer 5 mill kroner fra betalingsformidling, 2 mill kroner fra spareprodukter og forsikring, og 4 mill kroner fra økte inntekter i datterselskapene.

Datterselskaper
Samlet resultat i bankens datterselskaper ble 2,3 mill kroner (0,5 mill kroner) etter skattEiendomsMegler 1 Midt-Norge AS oppnådde et resultat på 1,0 mill kroner (0,5 mill kroner), SpareBank 1 Finans Midt-Norge AS 2,0 mill kroner (1,9 mill kroner) og Midt-Norge Regnskap AS 0,2 mill kroner (0,7 mill kroner). Allegro Finans ASA hadde et underskudd på 0,6 mill kroner (-0,4 mill kroner) og bankens gårdsselskap et underskudd på 0,4 mill kroner (-2,2 mill kroner).

SpareBank 1 Gruppen AS
SpareBank 1 Midt-Norge sin eierandel i SpareBank 1 Gruppen er 14,1 %. Resultatandelen fra SpareBank 1 Gruppen hittil i år er på - 4 mill kr, mot - 6 mill kr 1. kvartal 2002. EnterCard AS er solgt til FöreningsSparbanken AB og SpareBank 1 Gruppen har i mars inntektsført en gevinst på 56,6 mill kroner. Skade- og livsforsikringsselskapene viser positiv utvikling sammenlignet med 1. kvartal 2002. Bank 1 Oslo AS hadde et resultat før skatt på  - 63 mill kr i 1. kvartal 2003, mot +24 mill kr 1. kvartal 2002. Underskuddet skyldes utlånstap på 90 mill kr hittil i år, hvorav 24 mill kr gjelder Pan Fish. For øvrig er regnskapet til SpareBank 1 Gruppen i 1. kvartal 2003 belastet et tap på 7,1 mill kr knyttet til salg av SpareBank 1 Finans AS. Hittil iverksatte tiltak i forbindelse med effektiviseringsprosessen i SpareBank 1 Gruppen er anslått å gi en effekt på ca 100 mill kr i 2003.

Driftskostnader
Driftskostnadene er under god kontroll med en samlet kostnadvekst på 3,9 %. Konsernets samlede driftskostnader var 1. kvartal 183 mill kroner  (176 mill kroner). Personalkostnadene utgjorde 92 mill kroner (86 mill kroner). Andre driftskostnader utgjorde 91 mill kroner per 1. kvartal (89 mill kroner).
I 1. kvartal har bemanningen vært stabil. Per 31.03.03 var det 710 årsverk i konsernet, av dette utgjør morbanken 593 årsverk. De relative driftskostnadene utgjorde 2,03 % av GFK (2,18 %). Kostnader i forhold til inntekter (eks kursgevinster og tilknyttede selskaper) ble i konsernet  62 % (63 %), i morbanken 59 % (60 %).

Nedskrivning av anleggsaksjer og gevinst salg av anleggsmidler
Netto gevinster ved salg av anleggsaksjer har 1. kvartal vært 0 (+29 mill kroner).

Tap og mislighold på utlån
Tap på utlån ble 60 mill kroner (24 mill kroner). Av tapene er 52 mill kroner (18 mill kroner) spesifiserte tap på bedriftskunder, mens spesifiserte tap på personkunder utgjorde 5 mill kroner (1 mill kroner). Det er avsatt 3 mill kroner (5 mill kroner) i uspesifiserte tap. Nedskrivning av aksjer i Pan Fish, som var en del av restruktureringsoppgjøret fra 2002, utgjør alene 18 mill kroner av tapene. Aksjene er vurdert til 11 øre per aksje. Spesifiserte tapsavsetninger per 31.03.2003 utgjorde 410 mill kroner, en nedgang på 121 mill kroner fra sist årsskifte. Nedgangen tilskrives konstatering av tap på Finance Credit. Uspesifiserte tapsavsetninger var 367 mill kroner, 1,2 % av samlede utlån. Mislighold over 90 dager er siden årsskiftet økt med 27 mill kroner til 596 mill kr. Mislighold mellom 30 og 90 dager er økt med 109 mill kroner, og utgjør 283 mill kr. Samlet mislighold over 30 dager ble 879 mill kroner, 136 mill kroner høyere enn 01.01.2003.Økningen i misligholdet skyldes identifiserte enkeltengasjement i Bedriftsmarked. Den underliggende misligholdsutvikling i Personmarked er positiv.

Balanse
Bankens forvaltningskapital per 31.03.2003 var 35,4 mrd kroner, 0,6 mrd kroner (1,7 %) mindre enn per 31.12.2002.

Utlån
Totale utlån har økt med 0,4 mrd kroner (1,2 %) per 1. kvartal, og var 31,4 mrd kroner ved kvartalsskiftet. Utlån til personmarkedet økte med 1,7 % (1,1 %), bedriftsmarkedet  med 0,3 % (0 %).
Banken holder fast ved en mer restriktiv prising og utlånspolitikk mot næringslivet. Utlånsveksten siste 12 måneder var 2 mrd kroner (6,7 %). Lån til personmarkedet har hatt 12 måneders vekst på 11,0 %, til bedriftsmarkedet 1,4 %. Personmarkedslån utgjorde 58 % (57 %) av ordinære utlån til kunder per 31.03.2003.

Innskudd
Innskudd fra kunder har hatt en økning på 0,1 mrd kroner (0,6 %) per 1. kvartal, og var 19,2 mrd kroner per 31.03.2003. Personmarkedskundenes innskudd økte med 0,3 mrd kroner  (2,5 %) per 1. kvartal,  bedriftsmarkedet hadde 0-vekst (0,9 %). (tall inklusive ikke kapitaliserte renter). Innskuddsvekst siste 12 måneder var 0,7 mrd kroner (3,9 %). Fra personmarkedet var 12 månedersveksten 6,4 %, fra bedriftsmarkedet var veksten på 1,6 %.
Andre spareprodukter og forsikring
Verdien av aksje- og rentefond solgt til våre kunder var per 1. kvartal 676 mill kroner, 87 mill kroner lavere enn ved årsskiftet. Bankens samlede portefølje av Unit Link, pensjonssparing og Livrente har økt fra 404 mill kroner til  446 mill kroner i 1. kvartal 2003. Bankens forsikringsportefølje har fortsatt en moderat, men stabil vekst, både for liv- og skadeprodukter.

Soliditet
Per 1. kvartal var kapitaldekningen 11,0 % mot 11,1 % ved årsskiftet og kjernekapitaldekningen 8,0 %, 8,1 % ved årsskiftet.

31.03.03
Kjernekapital
Ansvarlig lån
Krysseieposter
Ansvarlig kapital
Risikoveid volum
Kapitaldekning
Kjernekapitalandel

Grunnfondsbevis
Etter forslag fra styret har forstanderskapet i Sparebanken Midt-Norge vedtatt at grunnfondsbeviseierne får økt sin representasjon i forstanderskapet til 40 %. Banken har etter årsskiftet verken kjøpt eller solgt egne grunnfondsbevis, og har en samlet beholdning på 117.550 bevis. Bokført verdi per grunnfondsbevis er per 1. kvartal 188 kroner.

Utsiktene videre fremover
Styret legger til grunn fortsatt tilfredsstillende utvikling i bankdriften før utlånstap. Misligholdet og derved utlånstapene forventes å ligge på et høyt nivå på grunn av den nedgangskonjunktur som rammer næringslivet. Styret er fornøyd med at arbeidet med å bedre resultatene i SpareBank 1 Gruppen AS har gitt forventede effekter så langt.

Hovedtall pr 31.03.03, i mill kr, tall for 2002 i parentes
(2239)
Sum gjeld og EK
(32970)