Prosafe sikrer kontantstrøm på kr 2,1 milliarder fra Mexico

Samlet verdi for alle fem rigger, inkludert forlengelser av eksisterende kontrakter, er ca USD 300.000.000 tilsvarende kr 2.100.000.000 (kr 2,1 milliarder). Som en følge av at riggene opereres på bareboat basis, så tilsvarer kontraktsverdien brutto kontantstrøm fra drift eller resultat før avskrivninger (EBITDA).

De nye langsiktige kontraktene for de respektive riggene har antatte sluttdatoer som følger:

Safe Britannia - 02.10.2008
Safe Lancia - 16.10.2008
Safe Regency - 03.10.2008
Safe Hibernia - 12.05.2008
Jasminia - 15.02.2008

Kontraktene i Mexico inneholder som vanlig en termineringsklausul som gir sluttkunden rett til å terminere kontrakten etter 30 dagers varsel dersom myndighetene i Mexico kansellerer finansieringen av prosjektene.

I forbindelse med kontraktene oppgraderes DP-systemene på Safe Lancia og Safe Regency, samt kranene på Safe Britannia. Det antas at hver av de tre riggene i denne forbindelse vil være ute av lønnsom operasjon i to til tre måneder i løpet tredje kvartal i år. Samlet investering er anslått til ca. USD 20 mill. Etter disse oppgraderingene og oppgraderingene som nylig er blitt gjennomført på MSV Regalia, Safe Caledonia og Safe Scandinavia, vil Prosafe ha en unik flåte av moderne servicerigger. Fem av Prosafes åtte rigger vil ha DP-system, og samlet sengekapasitet vil være på 4,500 senger.

Siden begynnelsen av 2003 har Prosafe vunnet kontrakter innen alle forretningsområdene til en samlet verdi på ca. kr 6,4 milliarder dersom alle opsjoner utnyttes. Prosafe har sikret en langsiktig kontantstrøm innenfor alle sine forretningsområder; Offshore Support Services, Floating Production og Drilling Services, og har dermed lagt et solid og langsiktig økonomisk fundament for videre lønnsom utvikling av virksomheten.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, den største aktøren innen plattformboring i Norge og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for 2,9 milliarder i 2002 og sysselsetter 1.800 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 30. April 2003