Van Lanschot nv: De Vroe treedt terug uit raad van commissarissen

Mr J. de Vroe is teruggetreden als lid van de Raad van Commissarissen van Van Lanschot NV en F. van Lanschot Bankiers NV. De heer De Vroe werd in 2001 benoemd tot commissaris op voordracht van NIB Capital NV, een van de kernaandeelhouders van Van Lanschot NV. Zijn vertrek is het gevolg van de wijziging in de financiële structuur bij NIB Capital sinds oktober 2002. Bij deze wijziging werd het economisch eigendom van het belang dat NIB Capital in Van Lanschot NV houdt, overgedragen aan de aandeelhouders van NIB Capital, namelijk de pensioenfondsen ABP en PGGM.

Mr J. de Vroe trad op 8 mei 2001 aan als lid van de Raad van Commissarissen van Van Lanschot. Hij was de opvolger van de in december 2000 overleden commissaris drs P. van Gool. "Van Lanschot is de heer de Vroe zeer erkentelijk voor zijn deskundige inbreng in de beraadslagingen van het commissarissenoverleg", aldus de voorzitter van de Raad van Commissarissen, mr drs H. Langman.

Het belang van NIB Capital in Van Lanschot bedraagt per ultimo 2002 16,30%. Nu het economisch belang bij de deelneming in Van Lanschot niet meer bij NIB Capital ligt, komt de grondslag voor het recht om een commissaris voor benoeming voor te dragen te vervallen. Tevens is de aandeelhoudersovereenkomst die tussen enkele kernaandeelhouders en Van Lanschot bij de beursgang in 1999 is gesloten, ten aanzien van NIB Capital beëindigd. Bepalingen uit deze aandeelhoudersovereenkomst die betrekking hebben op vergroting van het belang in Van Lanschot blijven nog gedurende een jaar van kracht. De binding van NIB Capital aan de aandeelhoudersovereenkomst met Van Lanschot zal dus over een jaar in zijn geheel komen te vervallen.

's-Hertogenbosch, 2 mei 2003

Via onderstaande link kan het persbericht in pdf-formaat bekeken worden:

persbericht