Kemira Oyj: GrowHow jarrutti Kemiran alkuvuotta, koko vuoden näkymät parempia

- Liikevaihto 700 milj. euroa (tammi-maaliskuussa 2002: 656 milj.)
- Liikevoitto 31 milj. euroa (53 milj.)
- Tilikauden voitto 17 milj. euroa (31 milj.)
- Voitto per osake 0,14 euroa (0,26)
- Kaikkien strategisten liiketoimintayksiköiden liikevoiton odotetaan säilyvän ennallaan tai paranevan vuonna 2003.

Kemira-konsernin liikevaihto tammi-maaliskuussa 2003 on 700 milj. euroa, 7 % korkeampi kuin vuotta aikaisemmin (656 milj.). Liikevoitto oli 31 milj. euroa (53 milj.) eli 4 % liikevaihdosta (8 %). Lasku aiheutui pääosin Kemira GrowHow'n heikosta tuloksesta. Voitto ennen veroja ja vähemmistöosuutta oli 26 milj. euroa (45 milj.) ja voitto verojen jälkeen 17 milj. euroa (31 milj.). Voitto per osake oli 0,14 euroa (0,26). Rahavirta investointien jälkeen oli -71 milj. euroa (-80 milj.) nettokäyttöpääoman kausiluonteisen kasvun vuoksi. Liiketoiminnan rahavirta per osake oli -0,37 (0,00). Oma pääoma per osake oli 8,96 euroa (vuoden alussa 8,94).

Konsernilla oli tammi-maaliskuussa 2003 henkilöstöä keskimäärin 10 135 (10 052).

KONSERNIN STRATEGIA

Sellu- ja paperikemikaalien sekä vedenpuhdistuskemikaalien alalla Kemira pyrkii maailman kolmen merkittävimmän yhtiön joukkoon. Maaliliiketoiminnassa tavoitteena on kasvaa yhdeksi Euroopan johtavista yhtiöistä pitäen päätoimialueena Itämeren ympäristön maita.

Teollisuuskemikaaliliiketoimintaa kehitetään lähinnä orgaanisen kasvun kautta. GrowHow-liiketoimintaa kehitetään itsenäisenä yksikkönä, joka on osa Kemira-konsernia, ja osalla sen rahavirrasta tullaan tukemaan konsernin muiden yksiköiden kasvua.

Kaikkien strategisten liiketoimintayksiköiden tuloksesta raportoidaan nyt ensimmäistä kertaa erikseen.

PULP & PAPER CHEMICALS

Pulp & Paper Chemicals -yksikkö toimittaa kemikaaleja ja palveluja lähinnä sellu- ja paperiteollisuudelle. Yksikön liikevaihto nousi 11 % ja oli 121 milj. euroa (109 milj.), vaikka sellu- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät ovatkin olleet alhaisia. Pohjois-Amerikasta ostettu yritys on nyt mukana luvuissa koko kolmen kuukauden jaksolta, kun se viime vuonna oli mukana vasta helmikuusta alkaen. Liikevoitto oli 19 % parempi kuin vuotta aikaisemmin, 9,6 milj. euroa (8,1 milj.), joka on 8 % liikevaihdosta. Paperiteollisuuden erikoiskemikaalien liiketoiminta ja vetyperoksidin hinnat ovat kehittyneet suotuisasti.

Yhdysvaltojen länsirannikolle rakennettavan uuden erikoiskemikaalitehtaan työt etenivät suunnitellusti, samoin Siilinjärven kalsiumsulfaattitehtaan laajennus. Kuluvana vuonna nostetaan myös itävaltalaisen Kremsin erikoiskemikaalitehtaiden kapasiteetteja.

KEMWATER

Vedenpuhdistuskemikaaleja valmistavan Kemwater-yksikön liikevaihto oli 43 milj. euroa, joka oli 4 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin (45 milj.). Myynnin laskuun vaikutti eniten se, että poikkeuksellisen niukkojen sateiden vuoksi pohjoismaisilla vesilaitoksilla käsiteltiin tavanomaista pienempiä määriä valumavettä. Liikevoitto oli 4,3 milj. euroa (4,7 milj.), joka oli 10 % liikevaihdosta.

Kemira on ostanut kaikki Helsingin kaupungin omistamat Kemwater Services Oy:n osakkeet (49 %) ja omistaa nyt yhtiön kokonaan. Kemwater Services Oy tarjoaa juoma- ja jäteveden puhdistuspalveluja kunnille ja teollisuudelle Suomessa ja lähialueilla.

Kemira on hankkinut omistukseensa myös koko kiinalaisen Kemwater (Yixing) Co. Ltd -yhtiön osakekannan. Loput 11 % ostettiin Finnfundilta. Kemwater (Yixing) Co. Ltd valmistaa lähinnä vedenpuhdistuksessa käytettäviä epäorgaanisia saostuskemikaaleja. Yhtiö toimii Yixingin kaupungin teollisuusalueella Jiangsun maakunnassa. Lähimmät suuret kaupungit ovat Shanghai ja Nanking.

Kemira on käynnistänyt vedenpuhdistuskemikaalien tuotannon Pietarissa. Venäläisen NPF Pigmentin tuotantolaitos on siirtynyt aiemmin allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti kokonaan Kemiran haltuun. Kemira aikoo kehittää tehtaan nykyistä tuotantoa ja rakentaa lisäksi Pietariin uuden vesikemikaalien tuotantolinjan. Kaupan ja rakennusinvestoinnin kokonaisarvo on noin 10 milj. euroa.

PAINTS AND COATINGS

Maaliliiketoiminnan liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 106 milj. euroa (101 milj.). Liikevoitto kohosi 37 % ja oli 6,3 milj. euroa (4,6 milj.) eli 6 % liikevaihdosta. Tikkurilan ja Alcro-Beckersin liiketoimintojen yhdistämisestä koituvat säästöt samoin kuin muut tuottavuuden tehostamistoimet paransivat tulosta edelleen.

Kauppa- ja rakennusmaaliyksikön liikevaihto nousi edellisvuodesta 2 %. Pohjoismaisella kauppa- ja rakennusmaalialalla ensimmäisen vuosineljänneksen tavarantoimitukset ovat lähinnä ennakkotoimituksia valmistauduttaessa varsinaiseen maalaussesonkiin, ja toinen ja kolmas neljännes ovat tärkeimmät jaksot. Liiketoiminnan kasvu on ollut vahvaa erityisesti Venäjällä.

Teollisuusmaaliyksikön liikevaihto kohosi 14 % Pohjoismaissa ja Puolassa tapahtuneen hyvän kehityksen ansiosta. Nousu oli pitkälti seurausta Akzo Nobel Coatingsin nestemäisten metalliteollisuusmaalien pohjoismaisen liiketoiminnan ostosta. Sitä vastoin markkinat ovat edelleen olleet erityisen heikot Isossa-Britanniassa ja siellä on ryhdytty lisätoimiin kannattavuuden parantamiseksi.

INDUSTRIAL CHEMICALS

Industrial Chemicals -yksikön asiakkaita ovat mm. maali-, painoväri-, pesuaine- ja hienokemian teollisuus. Yksikön liikevaihto laski edellisvuotisesta 2 % ja oli 99 milj. euroa (102 milj.). Liikevoitto oli 8,0 milj. euroa (11,3 milj.). Noin puolet liikevaihdosta on peräisin titaanidioksidipigmenttiliiketoiminnasta, jonka suhdannepohja saavutettiin kesällä 2002. Sen jälkeen hinnat ovat olleet nousussa. Tammi-maaliskuun keskimääräiset hinnat olivat 2 % korkeammalla kuin vuotta aikaisemmin, Helmikuussa yksikköä rasitti tulipalo, josta aiheutuneiden vahinkojen tulosvaikutus oli noin 2 milj. euroa. Myyntimäärät olivat 6 % pienemmät kuin vuotta aikaisemmin.

Sekä kalsiumkloridin että muurahaishapon kysyntä ovat säilyneet hyvällä tasolla, vaikka jotkin kalsiumkloriditoimitukset siirtyivät toteutettaviksi myöhemmin kuluvana vuonna. Alkuvuoden kovat pakkaset haittasivat muurahaishapon tuotantoa, joka sittemmin on sujunut hyvin ja uusikin tuotantolinja on täydessä käytössä. Pesuaineteollisuudessa ympäristömyötäisenä valkaisuaineena käytettävä natriumperkarbonaatti kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vaihtoehtoisiin tuotteisiin verrattuna ja sen kannattavuus parani edellisvuodesta. Hienokemikaaliyksikön toimituksista valtaosa tapahtuu toisella vuosipuoliskolla toisin kuin vuonna 2002, jolloin toimitusten painopiste oli alkuvuodessa.

GROWHOW

Kemira GrowHow'n (entisen Agron) liikevaihto kasvoi 10 % ja oli 343 milj. euroa (312 milj.). Liikevoitto kärsi alhaisista hinnoista, ammoniakin tuotantovaikeuksista ja luottotappioista ja oli 4,1 milj. euroa (27 milj.).

Food Chain Partner -yksikkö toimittaa seoslannoitteita, kasvinsuojeluaineita ja palveluja maataloudelle Pohjois- ja Itä-Eurooppaan. Yksikkö lisäsi liikevaihtoaan 14 % edellisvuodesta. Seoslannoitteiden myyntimäärät kasvoivat 10 % ja hinnat olivat vakaat Pohjoismaissa ja nousivat lähes 10 % eräillä muilla markkinoilla Euroopassa. Raaka-aineista ammoniakki oli selvästi kalliimpaa kuin vuosi sitten.

Kemira GrowHow korvaa Uudenkaupungin vanhan typpihappotehtaan uusiokäyttöön siirrettävällä, uudenaikaisella tehtaalla. Tehdas on rakennettu käyttäen uusinta tekniikkaa, joka ottaa huomioon sekä ympäristöseikat että tehokkaan energiankäytön. 21 milj. euron investointi katetaan GrowHow'n omalla rahavirralla. Uusi typpihappotehdas parantaa entisestään Uudenkaupungin tehtaiden kustannustehokkuutta ja kilpailukykyä. Investointi supistaa osaltaan tuotantokustannuksia ja parantaa tehtaiden ympäristönsuojelua.

Kemira Agro Nitrogen -yksikkö toimittaa lannoitteita maataloudelle Isoon-Britanniaan ja Manner-Eurooppaan. Yksikön liikevaihto nousi merkittävästi edellisvuodesta. Myyntimäärät kasvoivat voimakkaasti sekä Manner-Euroopassa että Isossa-Britanniassa. Tammi-maaliskuun toimitusten hinnat olivat suurimmaksi osaksi alempia kuin vuotta aikaisemmin. Maaliskuun lopun markkinahinnat olivat noin 10 % korkeampia kuin vuosi sitten. Ison-Britannian ammoniakkitehtaiden tuotantovaikeudet leikkasivat liikevoittoa noin 7 milj. eurolla, sillä yksikkö joutui ostamaan ammoniakkia kalliiseen markkinahintaan. Ammoniakkitehtaat saatiin normaalituotantoon huhtikuun ensimmäisen viikon aikana.

Specialty Crop Care -yksikkö toimittaa räätälöityjä erikoislannoitteita erikoiskasvien viljelijöille maailmanlaajuisesti. Yksikön liikevaihto laski selvästi vuoden takaisesta. Syinä olivat ennen muuta kaukovienti, joka kärsi US-dollarin heikkenemisestä euroon nähden, sekä supistunut myynti Euroopassa sen jälkeen, kun Hollannin liuoslannoitetehdas suljettiin viime vuonna. Jordaniaan rakennetun kaliumnitraattitehtaan täysimittainen käynnistys on viivästynyt Irakin sodan vuoksi.

Animal Nutrition -yksikkö toimittaa rehufosfaatteja ja -happoja eläinrehuteollisuudelle maailmanlaajuisesti. Yksikön liikevaihto kasvoi selvästi Etelä-Afrikassa tehdyn yritysoston ansiosta. Kannattavuus on heikentynyt, sillä rehufosfaattien hinnat ovat laskeneet ankaran kilpailun seurauksena. Yksikkö teki myös Unkarin toimintojaan koskevan 3 milj. euron luottotappiovarauksen. Kemphos-yksikön myynti ja kannattavuus laskivat, syynä euroon verrattuna heikko dollari.

Process Chemicals -yksikkö toimittaa pääosin typpipohjaisia kemikaaleja eri teollisuudenaloille. Yksikön liikevaihto säilyi ennallaan, mutta kannattavuus laski hieman maakaasun korkean hinnan vuoksi.

MUUT TOIMINNOT

Pakokaasukatalysaattoreita valmistavan Kemira Metalkatin liikevaihto oli 9 milj. euroa, joka oli samaa tasoa kuin vuosi sitten. Metalkatin liiketulos oli -0,6 milj. euroa (-0,3 milj.).

Kemira tuottaa itse sähköä ja omistaa lisäksi osuuksia suomalaisista energiayhtiöistä, minkä ansiosta sillä on Suomessa käytettävissään sähköä yli oman tarpeen. Yhtiö myy ylimääräisen energian sähkömarkkinoilla ja tasapainottaa siten muiden maiden energiakustannuksia. Sen vuoksi sähkön hinnan viimeaikainen nousu ei ole vaikuttanut merkittävästi Kemiran energiakustannuksiin.

Kemira myi 15 %:n osuutensa Oy Forcit Ab:stä sen muille osakkaille. Forcit tuottaa räjähdysaineita ja dispersioita Suomessa.

KANNATTAVUUDEN PARANTAMINEN

Viimeisten 12 kuukauden aikana Kemirassa on käynnistetty useita kannattavuuden parantamishankkeita. Näitä ovat konsernikeskuksen ja yhteisen Kemira Service -palvelukeskuksen perustaminen sekä logistiikan, hankintojen ja tehdastoimipaikkojen tehokkuuden parantaminen. Näillä hankkeilla arvioidaan olevan mahdollista saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä seuraavien 2-3 vuoden aikana.

INVESTOINNIT

Kemira-konsernin bruttoinvestoinnit rahavirtalaskelmassa olivat 29 milj. euroa (85 milj.). Koko vuoden bruttoinvestointien arvioidaan olevan 200 milj. euroa (243 milj.).

RAHOITUS

Konsernin rahoitustilanne säilyi vakaana. Korollinen nettovelka kauden lopussa oli 831 milj. euroa, 63 milj. euroa suurempi kuin viime vuoden lopussa. Nousu aiheutui lähinnä nettokäyttöpääoman kausiluonteisesta kasvusta.

Omavaraisuusaste kauden lopussa oli 42 % (vuoden lopussa 43 %). Velkaantuneisuus (nettovelkojen osuus omasta pääomasta) oli 77 % (vuoden lopussa 72 %). Likvidit varat olivat kauden lopussa 49 milj. euroa ja käyttämättömät sovitut luotot 297 milj. euroa.

Nettorahoituskulut olivat tammi-maaliskuussa 4,9 milj. euroa (7,5 milj.). Kurssierot olivat 2,2 milj. euroa voittoa (0,2 milj.). Kiinteäkorkoisten lainojen osuus konsernin korollisten lainojen kokonaissummasta oli kauden lopussa noin 38 %. Eläkelainat on luokiteltu vaihtuvakorkoisiksi.

SUOMALAISET ELÄKESÄÄTIÖT

Tämänhetkinen arvio suomalaisille eläkesäätiöille vuodelta 2003 maksettavista kannatusmaksuista on noin 36 milj. euroa. Arvio perustuu säätiöiden sijoituksista 31.3. mennessä saatuihin tuottoihin. Tammi-maaliskuun tulosta rasittaen on kirjattu neljäsosa koko vuoden arviosta eli 9 milj. euroa.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Kemira Oyj:n varsinainen yhtiökokous vahvisti vuodelta 2002 maksettavan osingon määräksi 0,30 euroa osakkeelta. Osinko maksettiin 23.4.2003. Yhtiöllä on hallussaan omia osakkeitaan 4 190 000 kappaletta. Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden luovuttamisesta edelleen sekä niiden myymisestä Helsingin Pörssin välityksellä. Omia osakkeita voidaan käyttää henkilöstön palkkioina ja mahdollisina henkilöstörahastoille maksettavina voittopalkkioina, mikäli hallitus päättää ottaa sellaisia käyttöön, ja maksuvälineenä yrityskaupoissa. Valtuutus on voimassa yhden vuoden ajan yhtiökokouksen päätöksestä. Hallituksella ei ole valtuutusta korottaa yhtiön osakepääomaa tai hankkia omia osakkeita yhtiökokouksen jälkeen.

Yhtiökokous valitsi yhtiön hallituksen uudeksi vuoden pituiseksi toimikaudeksi. Puheenjohtajaksi yhtiökokous valitsi Anssi Soilan ja varapuheenjohtajaksi Eija Malmivirran. Matti Packalén jatkaa hallituksen jäsenenä. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Markku Tapio kauppa- ja teollisuusministeriöstä sekä Elizabeth Armstrong ja Ove Mattson, joilla molemmilla on vahva kokemus kansainvälisestä kemianteollisuudesta.

LOPPUVUODEN NÄKYMÄT

Sellu- ja paperiteollisuuden suhdannekuopan arvioidaan jatkuvan. Kemiran jalansija eri markkinoilla on vahvistunut ja sen tuote- ja palveluvalikoima on laajentunut varsinkin amerikkalaisen Vinings, Inc:n oston jälkeen. Sellu- ja paperikemikaaliyksikön koko vuoden liikevoiton odotetaan olevan parempi kuin viime vuonna.

Vedenpuhdistuskemikaalien kysynnän odotetaan kehittyvän suotuisasti ja liikevoiton säilyvän hyvällä tasolla.

Maalien kysyntä vaikuttaa suhteellisen hyvältä kesän maalauskauden kynnyksellä. Yleisen talouskehityksen hidastumisen ei uskota sanottavasti haittaavan kysyntää. Kasvun odotetaan olevan voimakkainta Venäjällä. Ruotsalaisen Alcro-Beckersin ja Kemiran Paints and Coatings -liiketoiminnan yhdistymisen tuomat synergiaedut sekä muut viime vuonna käynnistetyt tuottavuuden parantamistoimet parantavat vielä osaltaan kuluvan vuoden liikevoittoa.

Teollisuuskemikaalien näkymät vaikuttavat edelleen hyviltä. Uutta tuotantokapasiteettia on otettu käyttöön, esimerkkeinä Helsingborgin natriumperkarbonaatti, Oulun muurahaishappo ja Porin titaanidioksidipigmentit. Titaanidioksidin hinta on nousussa, mutta epävarmuustekijänä on maailmantalouden tuleva kehitys. Teollisuuskemikaaliyksikön liikevoiton arvioidaan kohoavan viimevuotisesta.

GrowHow'n tuotehinnat ovat nousseet nopeasti sesongin edetessä ja alkavat parantaa liiketulosta ensimmäisen neljänneksen jälkeen. Euroopan lannoiteteollisuuden rakennemuutoksella arvioidaan vuoden mittaan olevan vakauttava vaikutus myös Kemira GrowHow'n liiketoiminnan näkymille. Maailman viljavarastot ovat poikkeuksellisen vähäiset, mikä pitää viljan hinnan korkealla ja vaikuttaa nostavasti myös lannoitteiden hintoihin. GrowHow'n koko vuoden tuloksen arvioidaan olevan viime vuoden tasoa.

Kemira-konsernin liikevoiton odotetaan paranevan viimevuotisesta. Myös nettotuloksen arvioidaan paranevan.

Helsinki 6.5.2003

Hallitus

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Osavuosikatsaus 1.1. – 31.3.2003