Viktig gjennombrudd i Afrika

Aker Kværners datterselskap Kværner Oilfield Products (KOP), som har spesialisert seg innen slike avanserte undervannssystemer, skal levere 67 juletrær (ventiltrær) og brønnhodesystemer, ni manifolder, to vedlikeholdssystemer samt alle koplingssystemer. Leveransen er delt opp i flere delleveranser der den første består av 42 ventiltrær.

Kontrakten inkluderer også assistanse til operatøren i forbindelse med installasjon og vedlikehold samt støtte under hele feltets levetid. Dette arbeidet er ikke inkludert i kontraktssummen nevnt over.

Dalia-feltet ligger på mellom 1 200 og 1 500 meters vanndyp, 135 kilometer utenfor Angola. Aker Kværner fikk oppdraget med forprosjektering i september 2002. Installasjon av det første undervannssystemet er beregnet til slutten av 2004, og feltet skal etter planen være i drift i andre halvdel av 2006.

Omkring 800 medarbeidere fra Aker Kværner i Europa, USA og Angola vil være engasjert i prosjektet som skal ledes fra KOPs kontorer i Oslo. Betydelige deler av arbeidet skal utføres i Luanda. Fabrikasjonen av komponentene til ventiltrærne vil bli utført ved KOPs fabrikk i Houston, USA mens sammenkoblingen skal utføres i KOPs verksted på Tranby utenfor Oslo.

Fabrikasjon og sammenstilling av kontrollkomponentene skal utføres ved KOPs fabrikk i Aberdeen i Skottland. En service- og vedlikeholdsbase vil bli etablert i Angola. Seks manifolder og tilknyttede forsyningssystemer på havbunnen skal bygges ved verftet Lobito Sonament. Opplæring av angolske medarbeidere er en viktig del av prosjektet.

- Sammen med andre kontrakter som nylig er inngått, representerer dette oppdraget et nytt bevis på Aker Kværners posisjon som en ledende leverandør av avanserte undervannssystemer. Dalia-tildelingen er vårt store gjennombrudd i det voksende afrikanske markedet," sier administrerende direktør i Kværner Oilfield Products, Raymond Carlsen.

- Nå skal vi gjøre prosjektet til en suksess samtidig som vi bidrar til utvikling av det angolanske engasjementet gjennom teknologioverføring. Vårt viktigste mål nå er å leve opp til forventningene fra TotalFinaElf og Sonangol - både mens vi bygger og leverer utstyret og gjennom feltets levetid, avslutter Raymond Carlsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Geir Arne Drangeid, informasjonsdirektør, Aker Kværner. Tlf: 913 10 458

Tore Langballe, IR-direktør, Aker Kværner. Tlf: 90 77 78 41