Driftsresultat NOK 80m og solid ordreinngang

Hovedtall
(Tall i parentes refererer til tilsvarende periode i fjor)
Driftsresultatet for 1. kvartal utgjorde NOK 80 mill (NOK 144 mill). Justert for goodwillavskrivninger utgjorde driftsresultatet NOK 97 mill.

Netto finansposter i 1. kvartal utgjorde NOK 294 mill (NOK -45 mill). Økningen skyldes i hovedsak realisert valutagevinst på NOK 326 mill i forbindelse med refinansiering av selskapets gjeld i USD. Tilsvarende økte skattekostnaden til NOK 109 mill (NOK 6 mill), som følge av refinansieringen.

Resultat etter skatt i 1. kvartal utgjorde NOK 264 mill (NOK 93 mill), og fullt utvannet resultat pr. aksje utgjorde NOK 7,75 (2,74). Justert for goodwillavskrivninger utgjorde fullt utvannet resultat pr. aksje NOK 8,25 (3,23).

Offshore Support Services
Fem av selskapets åtte rigger - Safe Britannia, Safe Lancia, Jasminia, Safe Hibernia og Safe Regency - har i første kvartal vært på kontrakter i Mexicogolfen. MSV Regalia og Safe Scandinavia har vært av kontrakt for oppgraderinger, og Safe Caledonia har mobilisert til Timorsjøen.

Driftsresultatet i første kvartal utgjorde NOK 33 mill (NOK 115 mill). Utnyttelsesgraden for riggflåten i første kvartal var 65% (79%). Reduksjonen i driftsresultatet skyldes den lave riggutnyttelsen, samtidig som ordinære operasjonskostnader har påløpt på de riggene som ikke har vært i drift.

Prosafe valgte den 2. mai å innstille brønnintervensjonskampanjen for Statoil, som følge av gjentatte tekniske problemer med utstyret fra en underleverandør. Avgjørelsen ble tatt i forståelse med Statoil, og vil medføre et tap på omkring NOK 34 mill i andre kvartal i år. Satsingen ligger imidlertid fast, og Prosafe tar sikte på å være i markedet for brønnintervensjon med MSV Regalia så snart som praktisk og kommersielt mulig.

Floating Production
Abo FPSO ankom feltet utenfor Nigeria i midten av februar, og startet produksjon i begynnelsen av april etter en ordinær 72 timers vellykket produksjonstest. Prosafe har inntektsført kontraktsfestet venterate fra fartøyet ankom feltet, og har startet avskrivning av fartøyet fra samme tidspunkt.

FSO Madura Jaya, som selskapet kjøpte i desember 2002, erstattet FSO Madura Ayu på kontrakten med Kodeco Energy utenfor Java i Indonesia i januar. Selskapets øvrige fartøyer og operasjoner - FPSO Espoir Ivoirien, FPSO Petróleo Nautipa, FSO Endeavor og FPSO Al Zaafarana - har operert i henhold til plan.

Driftsresultat for første kvartal utgjorde NOK 38 mill (NOK 38 mill) før goodwillavskrivninger. Den viktigste faktoren som har bidratt positivt i forhold til samme periode i fjor, er at FPSO Espoir Ivoirien, som startet opp i februar i fjor, har vært på kontrakt gjennom hele kvartalet i år. Forhold som påvirker resultatet negativt sammenlignet med i fjor, er lavere USD/NOK-kurs, og salget av FPSO Ruby Princess i oktober i fjor.

Drilling Services
Drilling Services har i første kvartal fortsatt den gode trenden fra foregående perioder, til tross for normalt lavere omfang av tilleggstjenester i vintermånedene. Operasjonene på Oseberg C og Oseberg Øst har i første kvartal vært i vedlikeholdsfase. Driftsresultatet for første kvartal endte på NOK 32 mill (NOK 14 mill). Den viktigste årsaken til resultatforbedringen er høy effektivitet i boreoperasjonene og gode HMS-resultater.

Fremtidsutsikter
Kombinasjon av sterke markedsposisjoner og langsiktig inntjening, gir Prosafe gode forutsetninger for videreutvikling. En oljepris omkring historiske snittnivåer, og fokus på drift og økt utvinning, bidrar til positive utsikter for kommende perioder.

Innenfor Offshore Support Services vil inntjeningen ventelig øke fremover etter at selskapet i løpet av første kvartal har hatt tre rigger av kontrakt i forbindelse med oppgradering og mobilisering. Den 30. april meldte Prosafe femårs kontrakter for fem av selskapets rigger i Mexico. Dette vil bidra til stabil og høy inntjening i kommende perioder, selv om aktiviteten i tredje kvartal vil påvirkes av at selskapet da vil oppgradere Safe Britannia, Safe Lancia og Safe Regency.

I begynnelsen av juni vil MSV Regalia starte tomåneders kontrakten på Fram for Norsk Hydro. Det arbeides med å skaffe ytterligere engasjement deretter, enten innen brønnintervensjon, boligoppdrag eller konstruksjon. Riggen er for øvrig allerede sikret 115 dagers engasjement fra juli 2004 på Troll for Statoil. Safe Scandinavia har i mai startet femmåneders kontrakten med Norsk Hydro på Grane. Safe Caledonia ventes å starte sitt åttemåneders engasjement for ConocoPhillips på Bayu Undan i slutten av mai. Pr. i dag gjenstår i tillegg fire av opprinnelig seks énmåneders opsjoner for ConocoPhillips. Med fem rigger på faste femårs bareboat-kontrakter blir fokus fremover på maksimal utnyttelse av de tre øvrige enhetene.

Innenfor Floating Production har Abo FPSO, selskapets tredje FPSO, hatt en vellykket produksjonsstart på feltet utenfor Nigeria. Videre ble selskapet nylig tildelt kontrakt med Addax for produksjon og vedlikehold på OPL98 feltet i Nigeria. Kontrakten hadde oppstart i april 2003, og har en fast varighet på tre år. Prosafe har dermed en flåte av tre FPSO-fartøyer og to FSO-fartøyer i drift, samt ett FPSO-fartøy som opereres på vegne av kunden og én produksjons- og vedlikeholdskontrakt.

Selskapet opprettholder synet på fortsatt langsiktig vekst i FPSO-segmentet, men ser at prosjekter skyves ut i tid. Fokus for Prosafe blir effektiv drift av eksisterende kontraktsportefølje, og selskapet gjennomfører samtidig en kostnadstilpasning i Singapore. Selskapets målsetning om å utvikle en ledende posisjon ligger fast.

Aktivitetsnivået innen Drilling Services ventes å forbli høyt fremover. Boringen er imidlertid ventet å avslutte på Jotun i løpet av mai. Motsatt ble Prosafe i mars tildelt borekontrakten med Norsk Hydro for operasjon på Oseberg C, Oseberg Øst, Oseberg Sør, Oseberg B, Njord og Brage. Kontrakten har en fast varighet på tre år og løper til juni 2006. Norsk Hydro har opsjon på å forlenge kontrakten med inntil seks nye år. I tillegg vil selskapet starte boring på Kvitebjørn for Statoil i løpet av tredje kvartal. Lettvektsriggen Rubicon kommer av en treårs kontrakt på Snorre i august. Det arbeides med å finne nytt engasjement for enheten.

Prosafe er notert på Oslo Børs med ticker kode PRS.

Oslo, 9. mai 2003

Rapport 1. kvartal 2003