Spleis av aksjer

En del av selskapets aksjonærer har en aksjebeholdning som ikke lar seg dividere med 20. Siden det ikke er mulig å motta fraksjoner av en aksje, vil disse bli avrundet oppover til nærmeste hele aksje etter sammenslåingen. Selskapet har inngått avtale med selskapets hovedaksjonær om at Aker Maritime ASA vederlagsfritt skal avgi det nødvendige antall aksjer for at slik avrunding skal la seg gjennomføre. Transaksjonen forventes sluttført innen utgangen av samme uke. Den enkelte aksjonær behøver ikke å foreta seg noe i forbindelse med spleisen.

Da forslaget var oppe til votering på generalforsamlingen stemte 0,07 prosent av de fremmøtte stemmene mot. På bakgrunn av dette vurderte styret tidspunktet for gjennomføring av spleisen på nytt. I lys av positive tilbakemeldinger fra det institusjonelle investormiljøet, som spesielt har trukket fram at volatiliteten i aksjen vil bli redusert, konkluderte styret at spleisen likevel skal gjennomføres nå som skissert over.

Etter transaksjonen vil selskapets aksjekapital være NOK 894.133.920, fordelt på 44.706.696 aksjer á NOK 20.