Lederskifte i Canal Digital

Christian Albech tar over etter Terje Tandberg (47) som har vært administrerende direktør i Canal Digital siden begynnelsen av 2002. Tandberg fratrer etter eget ønske av personlige og helsemessige årsaker.

"Jeg respekterer Terje Tandbergs avgjørelse. Han har gjort en utrolig god jobb i å utvikle Canal Digital til å bli markedsledende innen nordisk TV-distribusjon. Nå er det viktig å bygge videre på alt som hittil er gjennomført," sier administrerende direktør Stig Eide Sivertsen i Telenor Broadcast, som er styreformann i Canal Digital AS.

Canal Digital leverer TV-signaler til over tre millioner nordiske husstander og er Nordens største TV-distributør. Som en naturlig følge av at Canal Digital i fjor sommer ble et heleid datterselskap i Telenor, er Telenors TV-virksomhet i Norden nå samlet under merkenavnet Canal Digital. All TV-distribusjon, både via kabel, satellitt og mindre frittstående kabelanlegg, er samlet i èn felles organisasjon.

Christian Albech er konstituert som administrerende direktør i holdingsselskapet Canal Digital. Holdingselskapet eier både Zonavi som er Nordens største aktør innen utvikling av interaktivt TV, og de nasjonale driftselskapene Canal Digital Norge, Canal Digital Sverige, Canal Digital Danmark og Canal Digital Finland. Det innebærer at all TV-distribusjon i hvert enkelt land nå er organisert under i èn organisasjon og under èn ledelse. Canal Digital er en viktig del av Telenors forretningsområde Telenor Broadcast.

Christian Albech har mange års yrkeserfaring i Telenor hvor han startet som administrerende direktør for kabel-TV-selskapet Telenor Avidi i 1991. Telenor Avidi drives i dag som en del av Canal Digital. I 1994 ble han innleid som administrerende direktør for CTV, som er Canal Digitals forløper. I 1998 ble Albech viseadministrerende direktør i Telenor Plus med ansvar for området Broadcast.