Sterkt økonomisk resultat for Statkraft - 1. kvartal

Sterkt økonomisk resultat

for Statkraft i 1. kvartal

Pressemelding

(Oslo, 15. mai 2003) Statkraft konsern fikk i 1. kvartal 2003 et resultat på 2.668 millioner kroner før skatt og 1.700 millioner kroner etter skatt. Sammenlignet med 1. kvartal i fjor var dette en økning på henholdsvis 1.236 millioner kroner og 773 millioner kroner. Økningen i overskuddet skyldes dels at kraftprisene har vært høye hittil i år, men gjenspeiler også at fjorårets resultat var relativt svakt i begynnelsen av året.
- Statkrafts vannmagasiner var noe lavere enn normalt ved inngangen til året, men likevel høyere enn de fleste andre kraftprodusenter. Vi legger stor vekt på å forvalte vannressursene på en forsvarlig måte. Dette har ført til en litt lavere produksjon enn normalt i først kvartal, men de høye kraftprisene har bidratt til et sterkt økonomisk resultat, sier konsernsjef Bård Mikkelsen.

Markedsforhold og resultat

De høye markedsprisene på kraft ved inngangen til første kvartal må ses i sammenheng med bekymring over ressurssituasjonen etter den meget tørre høsten vi hadde i fjor. Lite nedbør da ga lave inngangsmagasiner i 2003, og i januar ble gjennomsnittsprisen 52,4 øre/kWh. Kraftprisen har falt jevnt gjennom kvartalet, i takt med bedre prognoser for vannsituasjonen, og endte i mars på et gjennomsnitt på 31,0 øre/kWh. Etter dette har prisen falt ytterligere til rundt 25 øre/kWh.

Forbruket av elektrisitet har gått ned fra første kvartal i fjor til første kvartal i år. Dette skyldes i første rekke de høye prisene. Produksjonen i det nordiske markedet var også lavere enn i fjor som følge av ressurssituasjonen, og det ble importert 5,8 TWh til Norden. Importen dekket om lag 5 % av forbruket.

Statkraft konsern produserte 11,9 TWh i første kvartal i år, og dette var 1,8 TWh mindre enn i samme periode i fjor. Likevel økte omsetningen som følge av de høye prisene, og samlet ga kraftproduksjon og -salg god inntjening. Industrikontraktene til myndighetsbestemte priser utgjør drøyt halvparten av produksjonen i perioden. Brutto endte konsernets omsetning på 4.321 millioner kroner mot 2.779 millioner kroner i første kvartal i fjor. Morselskapet Statkraft SF økte sin omsetning med 1.237 millioner kroner til 2.973 millioner kroner, mens datterselskapene hadde en økning på 305 millioner kroner til 1.348 millioner kroner.

Konsernets driftsresultat var i 1. kvartal 2.846 millioner kroner, mot 1.453 millioner kroner i 1. kvartal i 2002. Statkraft SF bidro med vel 75 % av driftsresultatet, tilsvarende 2.202 millioner kroner. I forhold til 1. kvartal i fjor viste Statkraft SF en økning i driftsresultatet på 1.141 millioner kroner. Datterselskapenes samlede driftsresultat økte med 252 millioner kroner og endte på 644 millioner kroner.

Resultatandelene fra de tilknyttede selskapene økte med 70 millioner kroner og beløp seg til 427 millioner kroner. Økningen skyldes at Statkraft har kjøpt 45,5 % av aksjene i Agder Energi, og økt eierandelene i BKK og Sydkraft. E-CO Vannkraft og Hedmark Energi er tatt ut fordi de ikke lenger anses som tilknyttede selskaper. Netto finanskostnader økte med 277 millioner kroner som følge av kjøpene, og ble totalt 605 millioner kroner i første kvartal.

Utsiktene fremover

Forutsatt at ressurstilgangen og markedsforholdene for resten av året blir omtrent som i et normalår, venter Statkraft at resultatet av selskapets ordinære virksomhet vil kunne bli omtrent som i 2001 og 2002. Kraftmarkedet er imidlertid labilt, og utviklingen i vannsituasjonen og prisene fremover vil være avgjørende for inntjeningen. Det knytter seg derfor betydelig usikkerhet til resultatutviklingen.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Selskapets egen produksjonskapasitet utgjør gjennomsnittlig vel 42 TWh årlig, til sammen er dette rundt 1/3 av landets vannkraftproduksjon. Konsernet har ca. 2400 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi, Trondheim Energiverk og Statkraft Grøner. Selskapet er Norges største landbaserte skattyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.

Resultat og balanse