Nokia turvaa Suomen Apteekkariliiton laajakaistaverkon

Suomen Apteekkariliitto (SAL) on valinnut Nokian tietoturvalaitteet suojaamaan Suomen apteekkien pääsyn SAL:n tarjoamiin ammatillisiin palveluihin ja sähköisten reseptien hallintapalveluihin. Nokian tietoturvaratkaisu käyttää Check Point Software Technologiesin VPN-1®/FireWall-1® Internet -tietoturvaohjelmistoa.

Sähköisten reseptien lähettäminen, verkkopalvelut sekä apteekkien henkilöstön käyttämä ekstranetti edellyttävät turvallisen laajakaistaratkaisun.

"Osoittaa luottamusta tuotteisiimme, kun SAL:in kaltainen tärkeä ammatillinen järjestö uskoo Nokian tietoturvaan", sanoo Ralf Karlsson,  Nokia Internet Communicationista.  "Olemme mielellämme mukana turvaamassa apteekkien laajentuvaa verkkoa."

SAL valitsi Nokian sen helppokäyttöisyyden ja taloudellisen tehokkuuden perusteella. Tiedonsiirto SAL:in Internetiä käyttävässä tietoliikenneverkossa on lisäksi operaattorien tarjoamia yhteyksiä edullisempaa.

Järjestelmä koostuu sadoista yksittäisiin apteekkeihin asennetuista Nokia IP120 -laitteista, jotka turvaavat SAL:n virtuaalisen yksityisverkon (VPN) läpi kulkevan arkaluontoisen liikenteen. Lisäksi verkkoa hallinnoidaan ja vahvistetaan kahdella Nokia IP530 -laitteella.

Internetiä käyttävä apteekkiverkko ulottuu 600-800 toimipisteeseen. Runkoverkon arkkitehtuurin muodostaa kahden pääsolmun välinen kahdennettu 2Mbps:n linja.

"Järjestömme keskeisinä teknisinä vaatimuksina olivat etähallinnointi ja -ylläpito, vahva salaus sekä hyvä hinta-laatusuhde, " Apteekkariliiton IT-asiantuntija Toni Christiansen sanoo. "Tiesimme, että Nokia pystyy toimittamaan tällaisen ratkaisun."

"Halusimme käyttää laitepohjaista ratkaisua, koska se integroituu hyvin nykyiseen monimuotoiseen apteekkijärjestelmään", Christiansen jatkaa. "Nokian ratkaisun avulla voidaan muodostaa IPSec VPN
-yhteydet apteekkien välille sekä etähallinnoida verkkoa kustannustehokkaasti toimipisteestämme.  Apteekeissa on huomattu helppokäyttöisyyden tuomia etuja."

Asennustyöt ovat parhaillaan meneillään apteekeissa. Asennuksesta vastaa Eterra Systems, suomalainen IT-palveluyritys, jolla on toimintaa Skandinaviassa ja Baltian maissa.

Tietoja Suomen apteekkariliitosta
Suomen Apteekkariliitto on vuonna 1897 perustettu yksityisten apteekkareiden muodostama yhdistys. Se tuottaa jäsenilleen muun muassa ammatillisia ja viestintään liittyviä palveluita ja kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa. http://www.apteekkariliitto.fi/

Eterra suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää innovatiivisia tieto- ja tietoliikenneperusteisia liiketoimintaratkaisuja Pohjois-maissa toimiville organisaatioille. Yrityksellä on noin 2000 työntekijää Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa. Eterra on osa Norjassa vuonna 1968 perustettua Merkantiladata ASA -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2002 oli 738,5 miljoonaa euroa. Eterran palveluksessa Suomessa toimii 260 tietotekniikan ammattilaista. Valtakunnallisen myynti- ja palveluorganisaation toimipisteet sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, Turussa, Lahdessa, Tampereella, Jyväskylässä, Iisalmessa ja Oulussa. www.eterra.fi

Nokia Internet Communications