Finansieringsløsning for Masa-Yards

I henhold til avtalen vil Kvaerner Masa-Yards' fremtidige skipsbyggingsprosjekter være sikret garantier på kommersielle betingelser fra Finnvera. Avtalen dekker Masa-Yards' behov for garantier med den forventede aktiviteten ved verftene. Kvaerner Masa-Yards vil selvsagt fortsette å søke finansiering fra andre kilder. Avtalen gjelder ut 2010.

"Historisk har skipsverftene i Aker Kværner krevd en uforholdsmessig stor del av gruppens finansielle kapasitet. Avtalen med Finnvera lar Aker Kværner kanalisere en vesentlig del av sine finansielle ressurser til øvrig kjernevirksomhet for å styrke denne. Innen 12-18 måneder regner vi med å kunne reallokere i størrelsesorden EUR 250-300 millioner, hvorav halvparten allerede inngår i selskapets kontantbeholdning." sier konsernsjef Helge Lund i Aker Kværner. EUR 300 millioner utgjør i overkant av 50 kroner per Aker Kværner-aksje.

"Denne økte finansielle fleksibiliteten gjør at vi, om vi ønsker, kan innfri vårt treårige obligasjonslån som forfaller i slutten av 2004," sier han. Aker Kværner beholder sin eierposisjon i Kvaerner Masa Yards. Konsernet vil beholde i overkant av EUR 200 millioner i egenkapital i det finske verftet. Denne investeringen er forventet å gi en akseptabel avkastning fremover.

Kvaerner Masa-Yards er blant de ledende cruiseskipbyggerne i verden. De finske verftene nyter stor respekt både med tanke på kvalitet av design og konsept, gjennomføringsevne og sikkerhet. Avtalen med Finnvera vil gi verftene et fullt konkurransedyktig finansielt rammeverk.

"Ansatte og ledelsen ved Kvaerner Masa Yards har oppnådd betydelig operasjonell fremgang på verftene både i Helsinki og Åbo. Verftene og de ansatte er kostnadseffektive og kvalitetsbevisste. Det har gitt positive resultater de siste årene," sier Lund.

Jorma Eloranta, administrerende direktør ved Kvaerner Masa-Yards legger til: "Markedssituasjonen er vanskelig, men vi kjemper hardt for å sikre nye kontrakter. Jeg er overbevist om av vi vil fremstå som en enda sterkere spiller i den finske verftsindustrien fremover."

For ytterligere informasjon:

Media: Informasjonsdirektør, Group Communications, Aker Kværner, Geir Arne Drangeid, +47 91 31 04 58

Investorer: Investor Relations, Aker Kværner, Tore Langballe, +47 90 77 78 41