BBH kjøper nok et bryggeri i Kazakhstan

Baltic Beverages Holding (BBH) har underskrevet en avtale om å kjøpe hele aksjekapitalen i bryggeriet Ak-Nar i Alma-Ata, Kazakhstan for ca. NOKm 200 (USDm 30). Selgerne er European Bank for Reconstruction and Development og en privat investor. Kjøpet skal godkjennes av myndighetene.

Ak-Nar-bryggeriet er helt nybygget og har en kapasitet på 60 millioner liter øl. I november siste år kjøpte BBH 76% av Irbis-bryggeriet som også ligger i Alma-Ata. Det var planen å bygge ut Irbis' kapasitet ved å investere NOKm 355 ved å bygge et nytt bryggeri, men ved å fusjonere Ak-Nar og Irbis blir den planlagte investeringen ikke nødvendig.

Med kjøpet av Ak-Nar øker BBHs mulighet til å ekspandere i Kazakhstan på en rask og kostnadseffektiv måte. Irbis er et ledende premium-ølmerke, mens Ak-Nars merke Derbes har en sterk posisjon på segmentet for standardøl ("mainstream").

Kazakhstans økonomi er en av de hurtigst voksende sammenlignet med de øvrige tidligere Sovjet-republikker. De ca. 17 millioner innbyggere har et årlig pr. capita forbruk på 20 liter øl, hvilket gir gode muligheter for vekst.

Utover dette oppkjøpet har BBH gjennom sitt russiske datterselskap Baltika i år innviet to nybygde bryggerier i Samara og Habarovsk til en samlet investering på ca. NOKm 740. Inklusive kjøpet av Ak-Nar eier BBH nå 18 bryggerier, hvorav fire er i de baltiske landene, ti i Rusland, to i Ukraina og to i Kazakhstan.

I 2002 solgte BBH 2900 millioner liter øl og hadde et driftsresultat på NOK 2,4 mrd. BBH har 14 000 ansatte. BBH er eid 50/50 av Carlsberg Breweries og Scottish & Newcastle. Carlsberg Breweries er eid 60% av Carlsberg A/S og 40% av Orkla.